Wednesday, 12 August 2009

Lange dagen, zotte Noren

Vandaag er een hele lange dag opzitten, een dikke 10uur gewerkt om wat tijd in te halen van vorige week. I. zit nog steeds op kamp dus moet ik toch voor niemand thuis zijn. De Noren zijn niet veel verschillend van de belgen maar soms doen ze toch echt rare stoten. Sinds een jaar of 2-3 is het populair aan het worden om te fietsen, niet omdat het goedkoper is maar omdat het cool is en sportief. Het probleem is dat 1. de wegen er niet op voorzien zijn. en 2. de weggebruikers rondrijden als een kieken zonder kop. Fietsers zijn gehaast en rijden meer op het voetpad dan iets anders, rode lichten zijn er om door te rijden, zeker op drukke kruispunten want daar duurt het te lang voor het terug groen licht is. Blijkbaar raakt het geduld van de gemiddelde Noor op na 3 seconden. Je kan er echt je klok naast houden, hij/zij stopt, kijkt geirriteerd rond van "fy fæn, het duurt me hier te lang" en rijd gewoon verder door het rode licht.

Auto's zijn niet veel beter, er heerst echt zo'n mentaliteit van "ikke eerst!!!" geweldig irritant als je voor een rood licht staat te wachten. Stond vandaag stil voor het licht en ik voelde iets aan mijn broekspijp, ik kijk opzij en ik zie een mercedes zich tussen mij en de middenberm wringen, alsof ik daar totaal niet sta. Of ze beginnen al half het kruispunt op te rijden gewoon om je voor te kunnen zijn. Niet dat het veel nut heeft want aan de volgende lichten sta ik toch terug voor hun neus. :P

Als je met de fiets rijdt in Noorwegen dan is het normaal dat je een helm draagt, denk niet dat ik er al veel gezien heb zonder. Nogal vreemd als je van België komt waar nog niet 10% van de fietsers een helm draagt.
In België is niet cool om een helm te dragen, we zijn een beetje Italianen op dat vlak. Italianen dragen geen autogordel want dat zou een verkeerd beeld geven aan iedereen rond hun, een gordel dragen is zoals bekennen dat je niet kan rijden en gegarandeerd gaat crashen.

Nog iets wat zeer opmerkelijk is is dat 90% van de mensen niet weet hoe een quick release of "snelsluiter" op een een fiets werkt. (aan de wielen of de zadelpen) Het is nochtans niets nieuws, het bestaat al sinds 1924 en is uitgevonden door Tulio Campagnolo die door de vrieskou, tijdens een race, het wiel niet uit zijn fiets kreeg omdat zijn bevroren handen de vleugelmoeren niet loskregen. Sindsdien is de "galletti automatici" of quick release in gebruik en nog steeds weten mensen niet hoe het werkt.
De hendel hoort aan de linker kant van de wielen te zitten, de correcte positie is NIET moeilijk te zien, ofwel vooraan parallel met de vork en achteraan parallel met de horizontale of schuine buizen.
Aan de ene kant zit een hendel die dient om alles vast te trekken, aan de andere kant zit een moer om vast te draaien en fijn te regelen. Hoe vast moet je dat doen? Als de hendel half gesloten is moet je weerstand beginnen voelen, als dat niet zo is moet je nog een klein beetje aan de moer draaien. De meeste mensen denken dat als ze maar genoeg aan die hendel draaien en dan wringen met al hun macht dat het dan wel in orde is. (niet dus)

Je ziet vanalles gebeuren in een fietsenwinkel, vandaag stond er nog een klant met een superlichte carbon composiet mountainbike en een gigantisch gel zadel van BBB. Hij vroeg of we geen hogere stuurpen konden installeren en een "Rizer" stuur voor een downhill mountainbike. Mijn kont kreeg al pijn bij het zien van dat gigantische gelzadel, denk zelfs dat dat zadel de helft van het gewicht van zijn fiets vertegenwoordigde. :P

Een andere klant eiste dat we zijn ketting en tandwielen zouden vervangen onder garantie, zijn fiets was nog maar een jaar oud en alles was al verroest! Oh my god! :D toen we vroegen of hij soms in de winter in de sneeuw en op met zout bestrooide wegen had gereden zei hij volmondig "nei!", alhoewel de spijkerbanden op zijn fiets genoeg zeggen. :D

Enfin, den deze gaat een dutje doen want het is nodig.

Om af te sluiten nog een foto van mijn fixed wheel racefiets met wat nieuwe (oude) onderdelen. :P



No comments:

Post a Comment