Sunday, 4 July 2010

Zenuwen en Adrenaline

Hellooooow!

Ja, we zijn er weer en het gaat nog steeds goed. Veel gedaan de afgelopen 2 weken en geen tijd gehad om mijn blog te updaten dus hier gaan we! Vorig weekend was het Trondheim-Oslo en ook al hebben we zelf niet gefietst hebben we ons goed geamuseerd. Een volledig weekend werken voor het team Styrbjørn-Spinn en het was een hele beleving. Even volledig random wat cijfers voorleggen: 540km, 14uur fietsen, 4 lekke banden, 3 reparaties hangend uit de wagen, 250 drinkbussen klaarmaken, 200 boterhammen smeren, 8 bevoorradingen, 30rijders en 25 over de finish, 12 teams voorbijgestoken, 6 volgwagens, 18 reservewielen klaarmaken, 5:00 in de ochtend opstaan, 3de plaats, 15minuten achter team Rye Xp. Dat schept zo'n beetje een beeld wat ons bezighield in het weekend. :D

Trondheim-Oslo is beenhard en de grootste 5 teams gaan er elk jaar keihard voor. 540km zonder stoppen of rusten, de 8 bevoorradingen gebeuren al rijdend en met overleg met de rijders om te zien wat ze willen hebben. De 6 wagens waren verbonden met intercom met de rijders zodat we altijd op de hoogte waren als er iets gebeurde in het peleton. Alle teams vertrekken met 5-10min intervallen en wij vertrokken als 14de. Het support team was goed en ik was mee als enige mechanieker voor onze ploeg. We wisselden een wiel in minder dat 15seconden, dan bedoel ik 15 seconden vanaf de rijder de kant in rijd om te stoppen.
Ik was zwaar onder de indruk van de meeste rijders die meewaren, meer afgetraind kan je niet zijn denk ik. De meeste hebben de race al een keer of 3 gedaan en de gemiddelde leeftijd was 35 denk ik. Enfin, volgend jaar gaan we zelf proberen rijden denk ik zo.

Deze week al goed aan het trainen geweest, een dikke 12uur in het zadel, ook al moest ik spijtig genoeg weer veel werken. Zelfs gisteren (zaterdag) was ik 5 minuten op het werk om mijn sleutels komen ophalen en heb ik nog aan een klant zijn fiets bezig geweest. Moeilijk om te negeren als je iemand iets ziet prutsen aan een dure fiets terwijl ze er geen verstand van hebben. Soms denk ik dat het eens dringend tijd is dat ze bij ons op het werk eens een opleiding krijgen. Elke dag komen ze met zo'n ondoordachte vragen af (zowel de klanten als de mensen die boven in de winkel werken) en dan moeten wij in de werkplaats proberen ontcijferen wat ze nu eigenlijk moeten hebben. "Ja, euh... ik hem remblokken nodig voor mijn schijfremmen." Ok?, Shimano, Avid, Formula, Hayes, Hope,... welk model? welk jaar? serienummer? mechanish of hydraulish?. Dat weten ze niet en ze hebben hun oude blokjes ook niet bij. Dan staan ze daar en zeggen ze "ja het is een Hard Rockx van 2005..." Ze verwachten dan dat wij weten welk merk welke remmen gebruikten in welk jaar. Good Luck!
Dan vraag ik mij van tijd af hoe die dan in godsnaam zelf hun fiets willen repareren als ze niet eens weten waarmee ze bezig zijn...
Gisteren ook, dan was ik de bossen aan het verkennen hier in Nordmarka en dan fietsen er zo mensen je voorbij met slepende en piepende schijfremmen, op fietsen waar ik nog niet in 100jaar een bos mee zou inrijden en zeker niet stijle afdalingen en singletracks.

Vandaag was het een kalme dag en hebben we eens de tijd genomen om het huis op te kuisen en de fietsen hun onderhoud te geven. De buren stonden nogal te kijken als ik één voor één al mijn fietsen buiten aan het uitstallen was om te kuisen, te smeren en af te stellen. Dan ook maar eens de moeite genomen om de andere mountainbike ook eens vast te leggen op de gevoelige plaat.




Stalen On One 456 met een beetje random componenten. Spijtig dat ik met mijn cheap camera de kleur niet goed kon vastleggen want het is eigenlijk een cool bruin metallic met glitter. Deze winter worden er nog wat lichte wielen voor gevlochten met goudkleurige naven. Heb hier ondertussen ook nog een gouden balhoofdlager liggen van Hope.

De Racefiets heeft ondertussen ook een updateje gekregen met groene stuurtape. Just because I can!




Ondertussen ook een setje Speedplay pedalen aan het testen. Rode pedalen passen totaal niet maar ik heb ze geleend van een kameraad omdat hij ze niet gebruikt en ik misschien een setje wou kopen. Had een beetje last van mijn knie bij het gebruiken van mijn Shimano pedalen. Met Speedplay pedalen kan je zelf instellen hoeveel vrijheidsgraden je wilt hebben en ik moet zeggen dat ik voorlopig nog geen last heb gehad. Heb er wel nog maar een dikke 7 uur mee getraind dus zal nog een beetje moeten testen. Ze zijn ook een 100gr lichter dan mijn Shimano pedalen, dat helpt mentaal ook natuurlijk. :D

Op het werk nog een fiets opgebouwd voor de noorse grindwegen in de bossen, een vaste vork voorraan en zoveel mogelijk lichte komponenten. Resultaat was een mtb rond de 6,9kg of 7,8kg met verende vork. Altijd leuk om aan zo'n projectjes te werken. Morgen op het werk moet ik bijvoorbeeld een ridley helium opbouwen met Mavic Cosmic Carbone Ultimate wielen, Shimano DI2 en Powertap krank. 90.000NOK! It's gonna be fun!

Oh en als je mij niet veel online ziet dan is dat volledig normaal, de onderburen zijn 3 weken op vakantie en ze hebben per ongeluk de draadloze router uitgezet. Dus ik heb alleen internet op mijn pc via mijn gsm. :(

Greets!

Thursday, 24 June 2010

Next stop... Trondheim!

Jaja, het kort af! Binnen enkele uren zit ik op de trein richting het noorden om daar mechaniekerke te spelen op verplaatsing. Origineel gepland was dat we het vliegtuig gingen nemen of de auto maar aangezien ze op de hoofdzetel te gierig zijn voor vliegtuigtickets te kopen is het dan maar de trein geworden. Nu ja, erg was dat niet geweest, moest de trein daar snel zijn. Dat ding doet er dus van 23:00 tot 7:55 over om in Trondheim te geraken! Kunt ge dat nu geloven? 540km... bijna 9uur? WTF? Mag dat ding maar 30km/h door de Noorse natuur rijden ofzo? Schrik om de eekhoorntjes wakker te maken 's nachts? Niet te geloven. Nen TGV of iets dergelijks... nog nooit van gehoord blijkbaar. Denk dat de term "slaaptrein" refereert naar de machinist die 2 slaappillen en ne valium genomen heeft voor hem vertrok. De toprenners van Styrkeprøven doen er 13uur over om die afstand te FIETSEN! Enfin, ze gaan dit jaar vast en zeker het record aan diggelen rijden! Dat wil zeggen 540km richting Oslo op minder dan 12uur en 51minuten.Het is lang, hard en ongenadelijk! Gelukkig is den deze mechanieker en zit die warm en gezellig in de volgauto. :P

Morgen een hele dag van die gestresseerde kiekens die vanalles horen en voelen op hun fiets dat er niet is. Een heel jaar trainen ze met die fiets en is er niets mee aan de hand maar een week op voorhand besluiten ze dan dat er vanalles moet vervangen worden en dan gaat het mis natuurlijk. Jaja, goed voor mij maar ik werk liever met mensen die een beetje hun gezond verstand gebruiken en kalm blijven. Ben eens benieuwd wat dat gaat worden want ik moet werken voor het Spinn team van Sandnes in Trondheim. Voor diegene die niet weten wat ik daarmee bedoel beeld u in: Ge zijt nen buitenlander die algemeen nederlands geleerd heeft die gaat werken met boerkes van de vlaanders in Antwerpen... denk dat geen slechte vergelijking is. :D
Met andere woorden Chinees als voertaal had bijna handiger geweest...
We trekken onze plan wel zeker? En beetje vlaams boerenverstand/logica en dan komen we er wel.

Deze week anders nog wel een goed gelachen, allé eerst niet echt maar achteraf was het wel grappig. Ik stond aan een fiets te sleutelen en plots zei Charlotte (collega) "k. ik heb een speciaal werkske voor u!". Ik dacht direct, ja lap, hier zijn ze met de volgende hoop oud ijzer die en "complete service" nodig heeft. Tot mijn grote verbazing viel dat heel anders uit. Ik draaide me om en daar stond een bevallige jonge dame in al even charmerende sportuitrusting. Mmmmm... ja? Bleek dat ze haar fietsslot had vastgelegd en haar sleuteltje kwijt was. Op zich niet zo heel vreemd, ware het niet dat het slot niet rond haar fiets zat maar rond haar heupen. :D Nogal een ambetante situatie want het slot ging niet over haar kont(je) en het slot leek alsof het kon dienst doen om een zeetanker mee vast te leggen. Slijpen? Denk niet dat ze dat zo leuk zou gevonden hebben. Dan maar "De Tang" boven gehaald, een joekel van een ding, armen van 1meter en een bek ter grote van 2 gebalde noorse vuisten, zo iets zie je enkel op industriele werven en natuurlijk... Spinn Storo. Ze zag er niet gerust uit maar k. is goed in het hanteren van grote werktuigen... ;)
Dat zijn dan de dagen dat je niet kan wachten om thuis te komen en te zeggen... "je raad nooit wat ik vandaag gedaan heb!".

Je hebt er natuurlijk ook andere waar je liever onder een steen kruipt ergens ver weg. 90% van de klanten is altijd gelukkig tevreden maar je hebt er ook zo die je nooit een plezier kan doen. We hebben nu al weer een zwaar geval of 2 aan ons been die niet gelukkig te maken zijn, maakt niet uit wat je doet. Beeld je in dat je werkt in een fietsenwinkel en een klant komt binnen omdat de fiets die hij 2maand geleden gekocht heeft een beetje kraakt wanneer hij trapt. Nu ja, op zich geen probleem... we smeren en kijken alles na en sturen hem weer de deur uit met een goed geweten. De dag erna staat de klant er terug met hetzelfde probleem, opnieuw wordt we vanalles gedemonteerd en nagekeken en hij mag terug vertrekken. Alles gaat goed tot hij er de week erna terug staat met hetzelfde... goed, we zijn nu juni 2010, we hebben sinds november 2009 meer dan 25keer terug in de winkel gehad. Ondertussen is vervangen: 3x trapas, 2x krankstel, wielset, zadel + pen, FRAME, kassette, 3x ketting, zo wat alle bouten en schroeven, stuurpen,... enfin het is al lang niet meer dezelfde fiets... raad eens wat.... "het kraakt nog steeds!" Fiets is al 2keer terug gestuurd naar de leveransier voor een nazicht en die kunnen niets vinden. We hebben hem een week getest met zen allen! kunnen niets vinden, horen of zien dat er niet moet zijn. Ondertussen hebben we de consumentenbond aan ons been en binnenkort zijn advokaat. Hij heeft ons al meer dan 24.000 Nok gekost aan uren en onderdelen, voor een fiets die 12.000NOK gekost heeft. Niet van af te geraken die mens...  als hij nu binnenkomt is iedereen plots weg want ge wordt er zot van van die mens.

Nog ne goeie is ene die binnenkwam met een Bianchi 928 van 2006. Hij wou gratis onderhoud omdat hij de oude chef kende die er al 2 jaar niet meer werkt. Euh... nee?! Zot zijn we nog niet... Klant maakt een grote scene en wordt de winkel uit gezet. Paar dagen later is hij er terug en maakt van zijn oren dat het frame dat ze hem verkocht hebben in 2006 maat 54 is en hij wou een 57. Ze hadden hem een te kleine fiets verkocht en daar kwam hij nu pas achter. Na 4 jaar!!! Natuurlijk eiste hij direct een nieuwe fiets want zo'n praktijken konden volgens hem niet! Hoe ge in 4 jaar niet kunt merken dat de fiets die ge gekocht hebt 3 maten te klein is dat weet ik toch niet zenne... Weer gigantische scene, meneer krijgt ter compensatie een nieuw! frame aangeboden met 30% korting. "Niet goed genoeg, ge hoort nog wel van mijn advokaat!!!"

Als ik morgen zo'n volk tegenkom dan steek ik wat laxeermiddel in hun drinkbussen,dan kunnen ze echte "genieten" van alle 540km's.

Greets!

Sunday, 20 June 2010

Best-sellers en eenzaamheid...

Jawatte! Kreeg ik daar vrijdag nen bruine envelop in de brievenbus vanuit België, daar heb ik mij vandaag mee kunnen amuzeren! De titel was "Belastingsaangifte 2010" en amai nen dikken boek was het wel, maar ik denk niet dat het nen best-seller zal worden. Je belastingsaangifte invullen is al even spannend als te zitten kijken hoe lijm droogt. (wat ik deze week toevallig veel te veel gedaan heb) 6-8 pagina's met getallekes en nonsens en dan in bijlage een boek dat alles zou moeten verklaren maar waar just niks in terug te vinden is. Al even klaar en duidelijk opgesteld als belgische wet-teksten. Ik vraag mij van tijd af welke idioten die teksten schrijven. Daar staan zinnen in van 5 regels lang zonder punten en komma's, ge moet die verdomme 7keer lezen voor ge eindelijk verstaat wat ze daarmee willen zeggen. Tijd dat ze dat "nederlands" eens afschaffen en het in het "Vlaams" beginnen schrijven! Die kunnen daar bij de staat rond de pot draaien dat het niet normaal is. 3 Pagina's tekst met vanalle zinloze verwijzingen naar dit en dat, gewoon om te zeggen van "awel, en in da vakske moete invullen hoeveel geld ge vorig jaar gekregen hebt van uwen baas.". Waarom schrijven ze dat dan niet?

Enfin, ik heb mijn plan getrokken en maandag gaat hem op de post. We zullen het wel horen als ze geld moeten hebben. :P

Ons I. is ondertussen naar het Wilde Westen getrokken voor 2 maanden, ze is nog maar 4 dagen weg maar van mij mag ze al terugkomen zenne! In de week is dat geen probleem, ik werk veel en heb veel te doen, maar in het weekend zit ne mens hier alleen en dan weet ge soms niet wat te doen. Alles is al opgeruimd en den afwas, was en strijk ook. Ik zou willen gaan fietsen maar ben gisteren eens goed tegen de vlakte gegaan met de mountainbike en ben vandaag nog aan het bekomen. :D Heel stom eigenlijk, had net een zware technische klim gedaan (lees: losse stenen ter grote van een vuist en boomwortels) en was eindelijk boven toen ik opeens de grond van heel dichtbij te zien kreeg. Voorwiel een korte uitstekende boomstronk geraakt en dan recht met mijn "Iliosoas" op diezelfde boomstronk terechtgekomen. Pijnlijk? ow ja! maar was blij dat het geen 5 cm meer naar het midden was... :D Het zat er wel aan te komen zenne, ik was al 2uur aan het rijden in de regen en al een paar keer aan hoge snelheid uit de bocht gegaan maar toch recht gebleven. God weet hoe...maar kom. Denk dat ik deze week mijn klikpedalen ga inwisselen voor gewone pedalen want van tijd zijn de afdalingen hier echt beestig.


Volgende week is de laatste voorbereidingsweek voor Trondheim-Oslo, zelf zal ik niet fietsen maar meerijden in de volgwagen als mechanieker. Dus deze week zal we wel veel te doen zijn in de winkel. T-O, is een beetje de grote afsluiter van het wielerseizoen hier in Oslo. Klinkt misschien een beetje vreemd wat het is nog maar Juni, maar hier begint dan pas echt het mountainbike seizoen en dus concentreren de meeste zich daarop. Uiteraard zijn er nog wel veel weg-races maar mtb is vanaf nu het focus-punt. Na "Grenserittet" en "Birken" ergens eind augustus gaat het dan stijl bergaf met mountainbike. Eind september - begin oktober is het dan uitverkoop van alle 2010 modellen en dan ook het einde van het seizoen. Dan is het Vakantie!!! :D

Ik zit te denken aan 1-2 weken in september, 1 week eind oktober-begin november en 1-2 weken in december. Het ligt allemaal nog niet vast maar ik denk dat het allemaal geen probleem gaat zijn. Alleszins mijn baas kan het me niet weigeren.

Vandaag niemand zin om hier te komen eten? zeker? Ik denk eraan om pannenkoeken te bakken, met of zonder tussen-n! dus wie honger heeft mag altijd langskomen!

Sunday, 6 June 2010

Tempooooo!!!

We zijn goed bezig geweest dit weekend!
Onverwacht kwamen op vrijdag mijn adapters aan voor mijn schijfremmen van de Remedy. Den deze dus super happy want dan kon ik hem eindelijk afwerken en testrijden! Spijtig genoeg was het mij dan vrijdag niet gelukt om hem in orde te zetten want de chef had andere plannen voor mij. Ik moest hem helpen want hij wou weer een ander stuur op zijn koersfiets hebben. Op zich is dat normaal geen groot werk maar omdat hij de vorige keer een iets te duur en "Aero" stuur gekocht had zaten alle kabels erin geïntegreerd en moest ik allemaal nieuwe kabels trekken. Dat is ook normaal geen probleem maar op zijn Ridley Noah moet je het trapstel en trapas verwijderen voor je de kabels kan trekken door het frame. Enfin, 2 uur overuren later zat zijn nieuwe stuur dus op zijn fiets en was hij gelukkig. Het oude had ik er nog maar een week geleden opgezet, maar dat terzijde. Ter compensatie van mijn harde werk kreeg ik dan zijn oude stuur om op mijn fiets te zetten. :P
FSA K-wing Compact:
 Nu ja als het niet meer wil dan zeg ik daar geen nee tegen natuurlijk. :D (aangezien dat het een week oud is)
Als dat nog niet genoeg was kreeg ik ook nog zijn andere fiets in bruikleen voor een weekendje. Welke andere fiets was dat? wel deze:










En ja, dat ding is zo snel als het er uit ziet! Had een gemiddelde van 40km/h tijdens mijn laatste training dus dat was niet slecht voor nog nooit op zo'n ding gereden te hebben. (max. 58km/h op vlakke weg, 79km/h bergaf. :P) best wel scary om met dat ding rond te rijden, maar een beetje trots ook want Ridley is nog steeds 100% Belgisch! Uitgerust met Rotor ovale tandwielen voorraan, keramische lagers in de trapas en wielen, powertap wattmeting in het achterwiel, speedplay pedalen, 53mm hoogprofiel velgen en veel go-faster-stijl. Rond de 85.000-90.000 NOK voor alles. (€10.000-11.000) Je begrijpt het al, ik heb mij eens goed kunnen uitleven, met veel plezier gewassen, gesmeerd, nagekeken en teruggeplaatst na gebruik. :P
Denk dat mijn chef zijn fietsen praktisch meer onderhoud krijgen dan de fietsen in de Pro-tour. Gisteren was hij anders ook op dreef, hij reed mee in de (voor hem) eerste mtb-rit van het seizoen en hij ging bijna lopen met de hoofdprijs. Was het niet dat hij in de laatste bocht voor de finish de verkeerde afslag nam (slecht aangegeven) met 2 andere en dan pas als 4de over de finish kwam. Maar we hebben dat opgelost door in de namiddag BBQ te houden in het park met iedereen van het werk. Met een winkelkarretje vol bier, worsten en "engangsgriller", een voetbal en veel zon kon het echt niet op. Enfin, het weekend is al meer dan geslaagd en we zijn nog maar halverwege. Vandaag gaan we 120km fietsen met I. haar broer en vanavond bij de schoonpapá op bezoek voor het avondmaal.

Can life get any better?

Monday, 24 May 2010

Spanning!

Je kent dat gevoel wel als je als kind in bed ligt en de dag erna is het Pasen of Sinterklaas ofzo, dan kan je moeilijk slapen want je kijkt teveel uit naar de volgende ochtend. Daar had ik vannacht dus ook last van, dan slaap je een paar uurtjes en dan maak je dat je uit je bed bent. Vannochtend dus vroeg naar het werk vertrokken want daar stond een pakje op mij te wachten in de garage.




Rara... wat zou daar kunnen inzitten? De mensen met goede ogen zien al wel direct wat het is denk ik zo.




Eigenaardige dingen daar in die doos, iets te goed verpakt om oud ijzer te zijn. :D

 Zo ziet dat er dus uit als dat uit de doos komt. 90%verpakking en 10% fiets... (en ja veel rommel onder mijn werkbank). Na veel prullen en doen is hij dan toch eindelijk ineengezet maar het zal niet lang duren eigenlijk.
Even ophangen aan de weegschaal en eens kijken wat het verdikt is?




13.65kg, niet slecht voor een volgeveerde fiets met 150mm veerweg. Maar Trek is eigenlijk nooit echt zo heel zwaar ten opzichte van de concurrentie. Natuurlijk hebben we het daar niet bij gelaten want er lagen al heel wat onderdelen klaar om te vervangen. Ben persoonlijk geen grote fan van SRAM en Avid, ook al zijn hun componenten sterk en licht, ik moet er gewoon niet van hebben. Oogt allemaal zo goedkoop en voelt zo dood aan. Maar ja dat is persoonlijke voorkeur.
Zoek de verschillen! :P Er is hier al heel wat verandert maar we zijn er nog niet, het leukste moet nog komen!




Hmmmm... hoe zou het eruit zien met wat lekkere wielen van Mavic? ^^

Jaja... het resultaat mag er zijn denk ik. en het gewicht is ook niet slecht:
12,46kg en daar gaan we het voorlopig bij laten denk ik, hij is perfect zoals hij nu staat. Helemaal mijn goesting. Alle oude componenten heb ik terugverkocht aan de winkel en dus is de uiteindelijke prijs toch nog laag gebleven. Moet nu enkel nog wat afregelen, de remleidingen inkorten en even ontluchten.
De specs voor diegenen die het intereseert:
Trek Remedy 7:  (in het rood is vervangen)

Frame: Alpha Red Aluminum w/ABP Race, Full Floater, E2 tapered head tube, magnesium EVO Link, oversized pivot bearings, ISCG03 mounts, replaceable derailleur hanger, 150mm travel
Voorvork: Fox Float 32 RL 150mm
Achterdemper: Fox RP-2 DRCV custom Trek
Wielen: Bontrager Duster velgen/ Shimano 525 naven -> Mavic Crossmax ST
Banden: Bontrager XDX Team Edition
Shifters: SRAM X.7 triggers -> Shimano SLX
Acterderailleur: SRAM X.9 -> Shimano XT
Voorderailleur: Shimano Deore -> Shimano XT
Remmen: Avid Elixir 5 -> Shimano XT
Kassette: SRAM PG-950 -> Shimano XT
Ketting: Shimano HG53 -> Shimano XT
Zadel, stuur, stuurpen, zadelpen: Bontrager Rythm

Mankeer enkel nog 2 adapters voor de schijfremmen maar die komen van engeland omdat er geen enkele winkel is, hier in Noorwegen/zweden, die ze in stock heeft. (overal verwacht: 15/06/2010, maar zoveel geduld hebben we niet. :D) Hopelijk komen ze deze week nog binnen dan kan ik in het weekend den aap gaan uithangen in den bos! ^^


Greets!




 

Sunday, 23 May 2010

Tijd vliegt

Hier zijn we weer met het laatste nieuws!
Vandaag waren we uitzonderlijk vroeg op om te gaan werken, "gaan werken op een zondag?" hoor ik iedereen al denken. Ja, werken op zondag want vandaag waren we met Spinn vertegenwoordigd op "Nordmarka rundt". Nordmarka rundt is een fietstocht (race) die elk jaar doorgaat rond deze tijd en die georganiseerd wordt door RYE Sykkelklubb. Aangezien Spinn de nieuwe sponser is van Rye moesten wij natuurlijk daar vandaag vertegenwoordigd worden. Om 6uur uit het bed en regelrecht naar de startplaats om de tent te gaan opzetten en verkoopsartikelen uit te stallen. Helmen, schoenen, pedalen, kleding, banden, sportdranken en repen,... noem maar op. Natuurlijk ook een fietsstatief en gereedschapskoffer in de aanslag want er is altijd volg dat pech heeft net voor de wedstrijd. Je zou versteld staan hoeveel volk vergeet hun banden op te pompen, hun drinkbussen, helm of schoenen thuis laat staan en nog zo van die typische dingen. Zonder helm mag je niet starten, zonder schoenen wel maar het is niet aan te raden. :D Tegen dat de race begon hadden we dus al goed verkocht. Spinn is altijd goed voorzien met bankkaart-automaten, prijslijsten en goede verkopers. Dan den deze maar banden vervangen en versnellingen afregelen. Ge zou toch denken dat ne mens zijne fiets eens nakijkt den avond voor hij gaat racen maar blijkbaar is dat iets te optimistisch gedacht. Een nieuw record was net niet gelukt vandaag maar 3:51:25 over 153km is niet slecht gereden denk ik zo. De eerste groep die binnen was was die van Rye-ekspressen die bestaat uit zo wat de helft van mijn vaste klanten en mijn chef. Goed gereden allemaal en weer was ok, dus iedereen gelukkig.

Vrijdag hadden we anders ook een speciale dag waar we met de mechaniekers van Spinn Majorstua (de andere winkel in Oslo) naar Wilhelmsen Maritime Technology gereden zijn om honderd fietsen te repareren op 1 dag. We hebben zo overeenkomsten met bedrijven die ons dan een bepaald bedrag betalen en dan komen wij gratis fiets-service leveren voor hun deur voor al hun werknemers. Dus vrijdag met 5 mechaniekers, een tent en een vw-transporter vol onderdelen en gereedschap naar ginder om ons eens uit te leven. plezant was het wel en de zon scheen goed dus het kon eigenlijk niet beter zijn. Alle fietsen waren op tijd klaar en zelfs al iets vroeger dan gepland dus konden we snel naar huis vertrekken.

Niet alles verliep echter zoals het gepland was deze week. Dit weekend is weer een lang weekend en eigenlijk had ik wat nieuwe video-games besteld die woensdag moesten geleverd worden maar niets was minder waar. Uiteraard vondt de transportsector het een goed idee om deze week nog maar eens te staken dus vielen die plannen al snel in het water. Maar goed er zijn gelukkig nog andere bedrijven waarop je altijd wel kan rekenen en dat zorgde ervoor dat er vandaag dan toch een grote glimlach op mijn gezicht te zien was toen ik het goede nieuws vernam... "huh?! waarover heeft die het nu?" wel... mijn nieuwe speelgoed is aangekomen vanuit Amerika! :D Ik ga nog niet verklappen wat maar morgen volgen er foto's wanneer ik het kan gaan bekijken ben. ^^ Na 4 jaar moeten wachten, bekijken in de cataloog, strekelen op beurzen,... hebben heb ik er eindelijk eentje in mijn bezit!


Greets!

Tuesday, 4 May 2010

Huh?!

Wow, vanmorgen was ik toch even niet goed wakker precies. Beeld je in dat je de dag ervoor (een warme lentedag) in je T-shirt naar huis gereden bent op de fiets en je de volgende dag wakker wordt en alles buiten ziet wit. Er ging vanalles door mijn hoofd: "sneeuw?... damn hoe lang heb ik eigenlijk geslapen? ze zeiden mij dat de Noorse zomers kort waren... maar zo kort?".  Alles was bedekt met een dikke laag sneeuw en het viel met bakken uit de lucht. Dan maar naar werk gegaan met muts en sjaal, beetje vreemd voor de maand mei maar kom. 's Avonds ga je dan naar huis en is het 15graden en de zon schijnt volluit. Het weer heeft duidelijk zijn kuren... Mijn baas denkt dat het zijn fout is, elke keer hij zijn nieuwe tijdritfiets wil gebruiken dan sneeuwt het.
Denk dat zijn fiets hem niet zo leuk vindt.

Het gaat hier geweldig goed, het is daarmee dat er hier zo weinig verschijnt op het net. Ben goed op dreef met de training en we houden het op zo'n 10-12 uur training per week en een minimum van 200km op de fiets. Een deel interval training, klimtraining en een lange rit in het weekend van een uur of 3-4. De beentjes willen ondertussen al goed mee maar het niveau is nog bijlange niet waar het moet zijn. Denk dat het dit jaar veel trainen zal zijn en dat we de competitie voor het volgende seizoen houden. We zien wel hoe ver we geraken.

De nieuwe fiets doet zijn werk uitstekend en zonder kinderziektes. Hij wordt dan ook onderhouden door een topmechanieker. :P Vorige week had onze chef blijkbaar zijn mond niet kunnen houden tegen enkele kameraden en VIP klanten, nu krijg ik vaak te horen dat ze vragen of "die mechanieker van de nationale ploeg" geen tijd heeft om eens naar hun fiets te kijken. Grappig... ben nog niet eens aangenomen en ze kennen me al.

Ben ondertussen echt super tevreden van mijn Polar Hartslagmeter die me alles laat weten over mijn training.
Hartslag in zones, percentages, slagen en aantal. Snelheden, hoogteverschillen, cadens, temperatuur, tijd, rondes en dan kan je nog alles overzetten naar je pc om grafieken te bekijken, een trainingsdagboek bij te houden en trainingen te plannen. Zalig gewoon! Ben zo een beetje gek van zoveel mogelijk data te verzamelen en alles achteraf rustig te kunnen bekijken.

Morgen neem ik met een beetje spijt in mijn hart afscheid van mijn singlespeed Colnago, hij heeft me 3 jaar dienst gedaan maar het is tijd om hem aan iemand anders te geven die hem wel kan gebruiken. Heb plaats nodig in onze fietsstalling om al onze fietsen kwijt te kunnen. Er staat hier nu al een Racefiets, cyclocross en MTB van mij en dan nog een MTB en racefiets van I.. De Singlespeed gaat naar I. haar jongere broer die hem morgen komt ophalen op het werk, hij is net in de stad komen wonen en heeft geen fiets om van A naar B te geraken.



Ondertussen ben ik ook al expert in het lijmen van Tubes (Tubular Tires), vandaag nog maar eens 6 wielsets gelijmd en getuned voor enkele klanten. Het neemt veel tijd in beslag en het vergt wat oefening maar na de 45ste wielset begint het al wat te lukken. Wel grappig is dat ze mij laten oefenen op "goedkope" wielen, om en rond de €1000. :P
Het is hier wel grappig dat we meer en meer high-end spul verkopen en dat je op de duur er gewoon gewend aan geraakt. Ik werk dagelijks aan fietsen die tussen de 5 en de €10.000 liggen en in het begin heb je zo iets van "Wow! en ik mag daar aankomen?". Na een paar maand is het meer van, "hmmmm... leuke fiets... waar is mijn hamer dat ik die kapotte lagers eruit ram!". Klanten kijken wel eens vreemd af en toe omdat je daar met zwaar en lomp gereedschap op hun geliefkoosde bezitting zit te rammen. Vandaag nog 4 setjes Carbon Zipp wielen van nieuwe lagers voorzien, een setje Zipp 202, 303, 404 met Powetap meter en 808 allemaal van dezelfde klant. Hij vroeg zich ook af of ik niet kon horen met mijn chef of ik tijd had om zijn Pinarello Prince te voorzien van Shimano Di2 (elektronische schakelgroep) i.p.v. zijn Campagnolo Super Record waar hij toch niet zo tevreden over is. Daarnaast vroeg hij nog of ik wist wanneer zijn nieuwe wielen en fiets aankwamen?
Pinarello Dogma met Di2 en Lightweight Obermayer III wielen.



(Vertaling voor de Fiets-leken: Er zijn zotte mensen in de wereld (vooral Oslo) met veel te veel geld en die laten mij aan hun spullen werken. :D )

In Noorwegen werken als fietsenmaker heeft zo zijn voor en nadelen. :D


Greets!