Thursday 25 April 2013

Drukke Dagen

Hello!

Het seizoen is eindelijk van start gegaan en na een paar koude fietsdagen in België kunnen we eindelijk hier in het noorden ook fietsen. De telefoons lopen binnen en het werk stapelt zich al op. Iedereen besluit ineens om tegelijk hun fiets van onder het stof te halen en hun vorken of remmen op service te sturen. Lol, en dan maar klagen en zeggen dat ik mij moet haasten omdat het dringend is... yeah right...
Pech denk ik dan, je hebt de hele winter de tijd gehad om het binnen te brengen en nu schijnt de zon en is het ineens "dringend". Ik laat mij niet langer stressen door zo'n volk. Daar is het leven te kort voor.

Ondertussen ook al de eerste paar keer van en naar het werk gefietst. De route valt goed mee het is een 35km naar mijn werk, en zolang de wind niet te hard blaast is dat goed te doen. Vorige week had ik 12m/s tegenwind heel de weg naar het werk. Ik kan je verzekeren, het was geen "ontspannend" toertje.
In het weekend had ik ook eerst afgesproken met wat kameraden om rustig te gaan fietsen maar die hadden precies andere plannen... Bij de start, "ja we zijn wat moe dus we doen het rustig aan..." uhu... dat duurde wel 10 min voor ze met zen allen in een ketting gingen rijden en 35km/h in de tegenwind aan het duwen waren. :(

Ik heb niets tegen een inspanning leveren maar als je rustig gaat fietsen dan heb ik het graag op "praat tempo". hartslag onder de 70% (zone 1 of max. 2), Niet voorraan liggen en bergop sprinten aan 30km/h omdat het "te traag" gaat?!  Ze hebben het na 2 jaar nog steeds niet gesnapt. Als je intervallen traint train je HARD! Maar als je een lange toer gaat doen dan doe je dat RUSTIG! Denk dat ik een gemiddelde hartslag had rond de 80% toen ik thuis kwam na 3,5 uur.

Zondag dan een rustigere toer gaan doen met S. van op het werk. Die heeft dit jaar nog bijna niet gefietst dus die wou het rustig hebben. :) Had er natuurlijk niet mee gerekend dat ik eerst 40km tegenwind moest fietsen om bij hem te geraken, Daarna samen een 40km fietsen en dan terug naar huis... Ik was redelijk moe zondag avond. :P

Al bij al gaat het goed, wat ziek geweest en weinig kunnen trainen na de ronde van Vlaanderen, maar nu eindelijk weer op het goede spoor. Dit weekend lijkt het er op dat het weer redelijk gaat meevallen dus hopelijk nog een uurtje of 6 kunnen gaan fietsen?!
We proberen om op een gemiddelde van 220km per week te liggen. Een paar keer naar mijn werk fietsen en wat fietsen in het weekend. Voor de rest krachttraining en binnenkort wat mountainbiken. :)

Ik merk wel het verschil tussen in de werkplaats te staan en nu bij Deler AS te werken want ik heb plots veel meer tijd om te doen wat ik wil. Elke dag om 16:00 gedaan... dat is iets anders dan bij Spinn tot 18-19:00 fietsen te staan repareren. Ook al mis ik het soms wel om in de werkplaats te staan.
Maar ja, service man zijn bij Deler valt ook goed mee. Wielen bouwen en vorken repareren...

Meer en meer sta ik ook versteld van het schrijnende niveau van sommige Noorse fietswerkplaatsen. Velen zijn van de "oude stempel" en hebben nog nooit van BB30, X-12, PF30, BB90, Tapered, XX1, Hollowtech, MegaExo,... gehoord. Jullie misschien ook niet maar als fietsenmaker zou je dat toch iets moeten zeggen.
Er zijn er ook veel te weinig die iets opzoeken op het internet of hun verstand gebruiken. De fietsindustrie gaat enorm snel en als je niet blijft volgen hink je hopeloos achterop. Gewoon elke dag 15minuten lezen in een magazine of op een paar populaire websites zoals bikerumor, bikeradar, pinkbike, vitalMTB, bikebiz,... en je bent weer "up-to-date"!

Maar goed, ik ga zelf nog wat lezen en spelen met mijn nieuwe Garmin Edge 500. Mijn oude had zijn geest gegeven en Garmin was zo lief om mij binnen de 6 dagen een nieuwe toe te sturen. Thank You! :)
Nu alles opnieuw instellen...

3 comments:

  1. Het fietsen zit in ons bloed hé. Je bent wel heel goed wakker als je op je werk komt " 35 km" en nog eens zoveel terug chapeau man !!!! Ik hou het op mijn 12 km op en 12 km terug, dan ben ik al heel blij.
    Nog een fijn weekend

    ReplyDelete
  2. Het valt allemaal wel mee, zolang het niet regent... dan neem ik de auto. :)
    Er zijn altijd wel mensen die nog gekker zijn en bijvoorbeeld elke dag zo ver fietsen. Ik hou het bij een 2 keer per week, dat zijn genoeg km's, zeker als je nog wat langere toertjes gepland hebt in het weekend!

    ReplyDelete
  3. Hier gebeurt echt niet veel hé ?????

    ReplyDelete