Mijn nieuwe pc is klaar en het is een rekenBEEST! Heerlijk om terug te kunnen werken zonder te moeten wachten op een pc die volledig doodvalt bij het zien van een flashwebsite of bij de meest eenvoudige vorm van multitasking. Nu alleen nog leren werken met die vreemde wind"hoos" 7 (zoals ons L. dat altijd zegt.). Ik heb de laatste 2 jaar bijna enkel met Linux of windows XP gewerkt dus ik ben helemaal waardeloos als het op de laatste windows aankomt. Voorlopig moet ik zeggen dat het mij bevalt. Snelle opstart en het ziet er fancy uit. (Alhoewel ik geen fan ben van "fancy gadgets")
Geef mij maar de goede oude windows 98 look. :P
Nog goed nieuws, nu ja voor jullie dan... :D I. en ik komen naar België in oktober voor een blitzbezoek. We komen de 14de oktober toe en we vertrekken de 17de weer naar huis. Wat is de gelegenheid? wel, eerst en vooral de famillie bezoeken en ons ma haar heerlijke keukencreaties opeten, daarna naar BikemotionBenelux in Utrecht voor het 4de jaar op rij. Het belooft weer interesant te worden!
Aangezien men broer B. zich graag een MTB zou willen aanschaffen en er wel meer mensen zijn die misschien graag wat hulp willen bij hun aanschaf, dacht ik in het kort de Basics eens neer te schrijven zodat je niet met een kat in een zak naar huis komt.
DEEL I
Eerst en vooral moet je weten waar je je fiets voor wil gaan gebruiken, er zijn heel veel verschillende mountainbikes ook al zien die er voor de meeste mensen hetzelfde uit.
De hoofdcategoriën gaan als volgt:
CrossCountry (XC)
Trail
All Mountain (AM)
Freeride (FR)
Downhill (DH)
XC |
XC is de meest voorkomende vorm van fietsen, de "normale" MTB. 26" of 29" wielen, meestal tussen de 80 en de 120mm demping op de voorvork. Eventueel "full suspension" (Vol geveerd) dus met demping vooraan en achteraan. XC fietsen zijn gemaakt om zo snel mogelijk van A naar B te geraken en zijn verruit de snelste van allemaal in het klimmen. Iets meer aggresieve houding op de fiets met redelijk veel lichaams gewicht op het voorwiel. Hierdoor is klimmen eenvoudig maar in zeer technische en stijle afdalingen is dit niet altijd de beste fiets. Dit zijn ook de meestal de lichtste fietsen.
Trail |
Trail is een meer all-round en zijn bijna altijd Full Suspension fietsen. Ze hebben tussen de 120mm en de 140mm vering vooraan en achteraan en zijn gemaakt om vlot te klimmen en beter af te dalen dan de normale XC fietsen. Iets meer relax zithouding op de fiets maar nog altijd redelijk "Racy".
AM |
All mountain is een fiets die meer gebaseerd is op de big mountain stijl van fietsen. Een fiets die nog altijd redelijk kan klimmen maar veel sneller kan afdalen op zeer technisch terrein. Gemaakt om eerst naar boven te fietsen en om je dan zo snel mogelijk van de bergwand naar beneden te gooien. :D
Tussen de 150mm en de 160mm vering die liefts allemaal gebruikt wordt. Ze zien er vaak op het eerste zicht hetzelfde uit als de Trail fietsen maar ze hebben meer vering, een kortere bovenbuis, kortere stuurpen en een kleinere stuurhoek.
FR |
Freeride is gemaakt om nog minimaal te kunnen klimmen maar meer om van de berg af te vliegen. Het is mogelijk om er mee te klimmen maar het kost veel moeite. Deze fietsen worden het meest gebruikt om de lift naar boven te nemen en dan naar beneden te vliegen op technisch terrein en jumps. Meestal tussen de 160mm en de 180mm vering.
DH |
Downhill is misschien één van de meest extreme vork van fietsen en is puur gemaakt om de lift naar boven te nemen en dan op het meest onmogelijke og stijle terrein naar beneden te racen. 200mm of meer demping en grote schijfremmen. Onmogelijk om mee te klimmen maar gigantisch en schrikwekkend in de afdaling. :D Check it out...
De meeste mensen zijn waarschijnlijk op zoek naar hun eerste mountainbike dus is het misschien beste te starten in de categorie XC.
De vragen die wij op het werk altijd stellen zijn:
- Waarvoor ga je de fiets gebruiken?
- Ben je van plan vaak te fietsen of competitie te rijden?
- Wat is je budget?
- Hoe vaak koop je een nieuwe fiets?
Op basis daarvan kan je beginnen een fiets te zoeken die je aanstaat. Om het rechtuit te zeggen, als je van plan bent je eerste mtb te kopen, koop hem niet Té goedkoop want je gaat het je beklagen. Als je redelijk vaak wil gaan mountainbiken ga je toch moeten kijken naar een budget van rond de €800-900. (Alleen voor de fiets...) Vergeet ook niet dat je een helm gaat nodig hebben en schoenen, pedalen en eventueel nog andere fietskleding.
Wat heeft een duurdere fiets wat die goedkope niet heeft? Betere onderdelen, servicebare onderdelen, een beter frame, een beter doordachte zitpositie, meer comfort, langere houdbaarheid,...
Laat je ook niet in de luren leggen door de verkoper, als je 1m70 ben heb je geen 21" frame nodig! Nog vaak verkopen fietsenmakers graag hun oude stock, ook al is de fiets totaal niet jouw maar, ze willen er vanaf en als je er niets van af kent... dan heb je prijs! Niet alle fietsenmakers zijn zo, er zijn er ook goede die je wel degelijk willen opmeten. Zeg ook niet te snel ja als je een fiets gaat kopen, koop hem pas als je 100% zeker bent dat dat de fiets voor jou is.
Een goede fietsenmaker zoekt samen met jou naar de juiste fiets en stelt deze dan naar jouw gewicht/grootte in zodat je hem kan testen.
Probeer een paar fietsen in de winkel waar je hem gaat kopen, rij er eens een paar keer mee het blokje rond. Een cirkeltje in de parkeerplaats is niet genoeg, je moet hem testen! Als je fietsenmaker een testrit weigert, dan ga je gewoon naar een andere! Je kan een fiets niet kopen zonder hem te testen.
Onderdelen:
De "groep" bestaat uit een heel deel komponenten die een deel van je fiets uit maken.
Je krankstel, voor en achter derailleurs, shifters, ketting, kassette (achterste tandwielen), remmen, pedalen en wielnaven. Niet alle fietsen komen met alle komponenten van hetzeflde merk want vaak is het een mengeling van merken en verschillende kwaliteiten. Afhankelijk van waar ze wat geld wouden sparen. Meestal zijn je krankstel, derailleurs en shifters, ketting en tandwielen van hetzelfde merk en kwaliteit.
De 2 merken die MTB groepen produceren zijn Shimano en SRAM
Het bedrijf SRAM is een verzamelnaam voor een combinatie van 4 dochterbedrijven AVID (Remmen) TRUVATIV (krankstellen) SRAM(derailleurs) en ROCK SHOX (Vorken).
Die 4 bedrijven zijn samen gaan werken om betere componenten te produceren en het op te nemen tegen Shimano.
Hun meest gebruikte groepen zijn: (Van duurst naar goedkoopst)
Shimano :
XTR (Top Race groep, licht en sterk. gemaakt voor competitie gebruik)
XT (Zelfde functionaliteit als XTR maar iets minder exotische matrialen en betere prijs.)
SLX (Bomb-proof groep die alles aankan van XC tot AM of zelfs FR)
DEORE (Meest waar voor je geld, sterk en slijtvast maar zwaarder dan bovenstaande groepen.)
ALIVIO (Ok groep voor goedkope fietsen maar niet gemaakt om veel mee off.road te rijden.)
ACERA (eeuhm... forget it...)
SRAM:
X.X (Zoals Shimano XTR, licht en high-end, met veel titaan en carbon en een hoog prijskaartje.)
X.0 (zie XT)
X.9 (Goedkopere uitgave van X.0 eigenlijk, minder carbon maar zelfde functies.)
X.7 (Zeer basis groep van SRAM, iets minder van kwaliteit dan Deore.)
X.5 (Tja... goedkoop?)
X.3 (Nooooooo!!!)
Als je een beginners fiets koopt, zoek je dan iets van het niveau Deore of X.7. (Liefst Deore eigenlijk)
Persoonlijk ben ik een fan van Shimano, hun styling is niet altijd even geweldig maar hun componenten werken, en blijven werken. Ik heb al veel te veel goedkope X.7 moeten opengooien om ze te repareren. Om te vergelijken, ik heb vandaag nog 15 jaar oude xt hendels in mijn handen gehad. Gewoon even smeren en ze waren zo goed als nieuw...
Volgende keer hebben we het over VORKEN en REMMEN.
Greets!
Sweet!
ReplyDeleteDat helpt al een pak bij de benamingen en uitleg dat ik lees op forums(fora?). Al die vakjargon je moet er maar aan uit kunnen.
Ik zie alvast al uit naar de volgende post :P
Ik lag wel even dicht bij het lezen van "X.3 (Nooooooo!!!)"! Duidelijker kan het niet!
Over het filmpje: Holy sh*t! "How does he sit down with balls that big?" Geniaal!
om het even niet te hebben over fietsen.... je kan uw windows 7 een windows 98 look geven... it's still possible :|
ReplyDelete