Vandaag weer een korte update uit het leven van een fietsenboer in Oslo! Ik hoor van mijn getrouwe kameraden uit België en Engeland/Nigeria dat alles goed verloopt en dat ze zich te pletter werken...
Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen, maar er is voor de moment niet zo heel veel dat gebeurt. De klanten komen maar met mondjesmaat voor de moment, want het regent al weken aan een stuk. Er is eerlijk gezegd nog geen enkele dag geweest waar het nog niet geregend heeft. Gelukkig is het niet aan één stuk door en kan je af en toe nog eens op de fiets rijden zonder er uit te zien als een verzopen eend als je thuiskomt. :P
Vandaag was misschien nog wel de meest nutteloze/nuttige dag (ik ben er nog niet uit) van de laatste 2 weken. Weinig te doen in de werkplaats en onze assistent winkelchef maar zagen dat we iets moesten doen dus zijn we de Spinn auto gaan halen en die volgeramd met oud ijzer. Om er vervolgens mee naar het recyclage centum te rijden. Natuurlijk om de VW transporter te gaan halen moesten we de metro nemen naar de andere kant van de stad, naar onze andere winkel. Vervolgens de auto leegmaken omdat hij vol met vuilnis en fietsen zat. 1 andere fietsenmaker gaan afzetten in het midden van de stad waar hij fietsen ging repareren voor de noorse fietsersbond. Naar het werk rijden door het centrum, om uiteindelijk na 2,5 uur onderweg geweest te zijn, aan te komen bij onze winkel. :P Efficiënt tijdsgebruik! Daarna het hele ding volsteken met wielen en frames en die gaan dumpen in het containerpark. Ze moesten daar eens goed lachen als we daar met 7 fietsen en 63 wielen afkwamen. De auto tot boven gevuld. :P
Enfin, in het kort, de dag was vandaag snel om en je had het gevoel dat je geen bal gedaan had.
Dit weekend daarentegen beloofd spannend te worden, we gaan namelijk downhill rijden in 1 van de grootste "bikeparks" van Europa. HAFJELL!!! 2 dagen lang de berg afscheuren met mijn "storm trooper" outfit en een downhill fiets. I. was er niet zo gerust in maar volgens haar is wielrennen op de weg ook al levensgevaarlijk... of uit je bed stappen 's morgens... en aan haar enkel te zien uit de badkamer stappen ook. :P
Het word een beetje kinderopvang ook want we gaan samen met de lokale club IK Hero, waar mijn collega E. trainer van is. 13 snotapen van 14-15 jaar die veel sneller rijden dan mij. :P Gelukkig drinken die nog geen alcohol, maar ik vermoed dat 50% ADHD heeft en die 20 liter Red bull en Monster die ze bij hebben beloofd ook al niet veel goeds. Ik vermoed dat ik daar niet veel nachtrust ga hebben...
Vorige week had ik een beetje veel geschreven over vorken en had ik geen tijd meer om nog iets te schrijven over remmen. Dus bij deze:
REMMEN:
sinds de milleniumbug (2000) zijn schijfremmen bijna op elke mountainbike terug te vinden. Alleszins toch op die die de moeite waard zijn. :P
V-remmen zijn tegenwoordig weinig gebruikt maar in landen zoals Nederland waar er geen heuvels zijn kan ik me indenken dat er nog redelijk wat mensen die gebruiken. In de rest van de wereld ben je waarschijnlijk beter af met schijfremmen!
V-brakes of V-remmen |
Hydraulische Schijfremmen |
Wat zijn de voordelen?
- Betere remkracht over langere tijd
- Langere houdbaarheid
- geen slijtage meer op je velgen
- beter doseerbare remkracht
- geen kabels die roesten.
Wat zijn de nadelen?
- Meer onderhoud
- regelmatig de remolie vervangen (toch 1 keer per jaar)
- moeilijker in te stellen
- kans op scheve remschijven...
Ok, ik weet dat alles relatief is en dat het sterk afhangt van de voorkeur van de persoon zelf maar ik gebruik nooit nog V-remmen op een mountainbike.
Er zijn 2 verschillende soorten schijfremmen, je hebt de mechanische en de hydraulische. Kort gezegd zijn de mechanische bijna altijd een slechte keuze als je veel wil gaan mountainbiken. Er is van alle mechanische schijfremmen maar 1 type waar ik ongelooflijk tevreden van was en dat waren AVID BB7
Hydraulische schijfremmen zijn bijna altijd krachtiger en hebben ook meestal een beter remgevoel. Goedkope mechanische schijfremmen zijn hopeloos en begin je best niet mee. Je gaat enkel maar meer en meer gefrustreerd worden. Dan koop je beter goed V-remmen voor dat geld.
Ok, welke merken maken er hydraulische remmen?
in onbepaalde volgorde:
- Shimano (Mineraal)
- Avid [SRAM group] (Dot 5.1)
- Formula (Dot 4)
- Magura (Mineraal)
- Hayes (Dot 4)
- Hope (Dot 5.1)
- Tektro (Mineraal)
- Promax (Dot 4)
- ...
er zijn er nog een heel deel maar dat zijn alleszins de grote spelers op de markt. Ik heb er ook ineens maar bijgeschreven welke olie ze gebruiken.
Wat is het verschil tussen Minerale olie en DOT olie?
Uiteindelijk is er qua functionaliteit bijna geen verschil. Het is enkel als er een probleem is dat je de verschillen merkt en de meeste mensen gaan hier dus ook nooit bij stilstaan. DOT olie is veel aggresiever om mee te werken, voor je huid en voor de lak van je fiets. Dus wees voorzichtig al je er mee werkt! Minerale olie is veel zachter voor de huid, al zou ik het niet meteen over mijn lichaam gaan smeren. :P Wat je ook kiest, NOOIT maar dan ook NOOIT de 2 met elkaar gaan mengen. De dichtingen in remmen die DOT olie gebruiken kunnen niet tegen minerale olie en omgekeerd. Als je dat doet zijn je remmen voor de vuilbak!
DOT olie heeft een hoger kookpunt dan minerale olie, iets wat je wel zou merken als je te weinig koeling hebt en als een gek aan het remmen bent in een afdaling van de Alpen. Eens je olie gaat koken dan mis je alle remdruk en dan gaat het heel snel bergaf. Letterlijk! :D
Indien je geen watje bent en deftig hebt leren remmen dan heb je dit praktisch nooit voor. Enkel mensen die minutenlang aan hun remmen hangen hebben daar last van.
DOT olie heeft dan weer de neiging om meer water op te nemen dan mineral olie wat dan weer het kookpunt verlaagd. Daarom zeg ik dus dat je best 1 keer per jaar of meer je olie laat vervangen in je remmen. Minerale olie heeft dat probleem met wateropname minder en dus in extreme gevallen kan dit dus beter zijn dan DOT remmen.
DOT olie komt in 2 uitvoeringen voor fietsen. DOT 4 en DOT 5.1, de ".1" is hier heel belangrijk want er bestaat ook nog een DOT 5 maar die is niet bruikbaar in remmen voor fietsen!!!
DOT 4 en DOT 5.1 kunnen bijna altijd gewoon door elkaar gebruikt worden om de meeste DOT remmen. Zorg er gewoon voor dat je al de oude olie eerst aflaat voor je er nieuwe gaat opsteken van een ander type.
Welke remmen zijn aan te raden en welke niet?
Dit is vrij persoonlijk en neem het dus niet als absolute waarheid maar ik heb in een paar jaar tijd wel meer remmen onderhouden dan de meeste thuis mechaniekers dus ik zal er wel niet zo ver naast zitten.
Er zijn veel mensen die blij zijn met product A of B maar aangezien ik beide producten meerdere keren over de vloer krijg en kan testen per jaar kan ik vaak met zekerheid zeggen wat wel of niet gaat werken.
Ik hou persoonlijk van Shimano remmen, zeker de nieuwe 2011 en 2012 remmen! XTR, XT, SLX, Deore,... allemaal zijn ze vernieuwd en remmen nog veel beter dan ervoor. eenvoudiger te ontluchten en in te stellen. Ook met shimano remmen heb ik in de werkplaats amper of nooit problemen.
Avid en Formula remmen zijn geweldig krachtig en zijn misschien wel de krachtigste op de markt. Geweldig als ze werken, maar af en toe sluipt er al wel eens een foutje in en dan ben je vertrokken!
Ze zijn heel onderhoudsgevoelig maar ontluchten is enkel en remblokken vervangen is niet zo'n probleem als bij sommige andere remmen. (gemakkelijke toegang) Formula maakt ook remmen voor motorfietsen dus je kan er zeker van zijn dat je er mee stilstaat!!! :D
Magura heb ik hier in noorwegen het minste ervaring mee maar de kwaliteit is vaak heel goed.
Hayes, tektro en Promax heb ik niet veel goed over te zeggen. Goedkoop, maar daar houd het dan ook op. Veel te vaak problemen mee en de technologie is niet goed genoeg in verhouding met al de andere op de markt. Als je kunt, probeer er van weg te blijven. Het beste van de drie is misschien nog de nieuwe Hayes remmen die nu op de markt komen. Alles van voor 2011, vergeet het gewoon...
Hope is een kleiner merk met geweldig coole remmen waar ik alleen vol lof over kan zijn. Remmen geweldig goed, zien er vet uit en zijn gemakkelijk in te stellen. Alleen misschien niet altijd even gemakkelijk om onderdelen voor te krijgen.
Ontluchten???
Alle remmen moeten vroeg of laat ontlucht worden. Vaak kruipt er lucht in het systeem en voelen je remmen heel sponzig of kan je zelf de hendels gewoon tot tegen het stuur trekken. Ontluchten is dan de enige boodschap en is vaak totaal niet moeilijk maar je moet het je zelf leren. Als je een beetje handig bent in het gebruiken van het internet en het juiste gereedschap kom je al zeer ver. Vergeet natuurlijk niet de juiste olie te gebruiken.
Aanraders?
Zoals ik daarnet al zei, de remmen van Shimano vind ik persoonlijk het leukste. Sinds 2011 is het remgevoel veel beter geworden en de betrouwbaarheid is gewoon top. Kwestie van remkracht zijn ze nog niet op het niveau van een paar andere merken maar ik moet zeggen dat ik met mijn eigen remmen meer dan kracht genoeg heb.
Avid Elixir zijn remmen waar je al eens veel problemen mee kunt hebben. Niet iedereen heeft er last van maar vooral de topmodellen van vorig jaar Elixir CR en CR Mag. zijn gekend voor problemen met dichtingen. Je moet ze ook vaker ontluchten om ze goed te houden en je hebt vaak problemen met slepende remmen.
De vorig modellen Avid Juicy waren iets beter op dat vlak, al had je daar ook een paar modellen (Juicy ultimate, 7 carbon, 7) die ook geweldig veel problemen hadden.
Als ze werken en je ze goed onderhoud zijn het echt geweldige remmen!
Formula zijn vooral duur en cool. Stoppen super hard maar hebben vaak onderhoud nodig merk ik zo. Vooral die op downhill fietsen hebben nogal eens de neiging om voor problemen te zorgen.
Voor de extreem geïntereseerden hier nog eens stukje over bevestiging en schijfgroottes.
De meeste fietsen komen met standaard 160mm schijven (de diameter).
Er zijn meerdere groottes te vinden:
140mm
160mm
180mm
185mm (Avid)
203mm
Vaak komen fietsen ook met een grotere schijf vooraan dan achteraan. vb. 160/140 of 180/160.
zelf gebruik ik hier in noorwegen 180/180 aangezien alles hier in de omgeving redelijk stijl is en ik een All Mountain fiets heb. XC fietsen komen wel meest met 180/160 of 160/160.
Hoe groter de schijf hoe beter de remkracht maar hoe gemakkelijker het is om ze ergens tegen te slagen. Mensen die iets steviger gebouwd zijn gebruiken vaak ook iets grotere schijven. Vrij logisch dat iemand van 1m90 en 120kg iets meer remkracht nodig heeft dan iemand van 1m70 en 70kg. Overdrijf alleen niet. XC fietsen met 200mm schijven is overkill. Vergeet ook niet dat niet alle vorken daar even blij mee zijn en dat je frame daar ook misschien niet voor ontworpen is...
Als je veel leest over remmen hoor je vaak dingen zoals Postmount of IS (internation standard). Wat betekent dat nu eigenlijk?
Er zijn/waren altijd al 2 types van besvestigingen om je remhoeven op je vork of frame te monteren. IS was vroeger het meeste gebruikt maar nu gaat men meer en meer over op PM of postmount. Heeft te maken met de prijs van het produceren van PM bevestigingen, die nu goedkoper wordt en gemakkelijker wordt. Hoe zien die dingen er nu uit?
Het verschil is hopelijk redelijk duidelijk, bij IS worden de bouten van de zijkant in de rem geschroefd, bij PM is dit euhm... anders? :P
nog een fototje:
Postmount |
International Standard |
PM vorkbevestigingen zijn standaard voorzien voor 160mm schijven. Gewoon zo te monteren zonder adapter. Wil je een grotere schijf monteren dan heb je een adapter nodig, anders zou dat natuurlijk nooit passen. Je hebt dus verschillende adapters voor verschillende schijfgroottes en bevestigingsmethoden zij het PM of IS.
Top Tip: Je remmen zijn maar zo goed als je fietsmechanieker!
je kan goede remmen hebben maar met slecht onderhoud gaan ze niet zo fantastisch werken.
Goed, genoeg met al dit fietsgedoe, ik ga mijn bagage pakken om morgen te vertrekken!
Ha det bra!
Goede tips, super!In een pagina een mooi overzicht, takk! Ook dat stukje over de vuilnisbelt. Ben een frame aan het opbouwen en misschien handig om te kijken wat er allemaal ligt aan zadelpennen, wielen, cranks, etc.
ReplyDelete