Thursday, 29 March 2012

Het Einde

Eindelijk nog eens tijd om een update online te gooien!
Er is sinds de laatste keer heel wat gebeurd, we zijn in Spanje geweest, het seizoen is met een knalstart begonnen, een warmterecord in Oslo en J&J die op bezoek waren!

Spanje was geweldig, 4 dagen met zon en fietsen! We waren opgedeeld in 2 groepen van 12 die ieder op hun beurt naar spanje gingen want we waren met veel om iedereen in 1 keer naar ginder te sturen. Wij zaten in de 2 de lading met een paar geweldige goede fietsers dus er is veel gesprint geweest. :P
We zaten in een groot huis (650 vierkante meter) met zwembad en voor ieder een eigen fiets. Het kan niet beter zijn! Elke dag was er een fietstoch gepland met volgwagen, aangezien niet iedereen hetzelfde niveau had is dat soms goed. Als je moe was kon je gewoon in de auto gaan zitten en zo terug naar huis rijden. Er waren ook een 3 bij die nog nooit met een koersfiets gereden hadden en het was eraan te zien. Veel waggelen over de weg en onvoorspelbare bewegingen, remmen in bochten en verkeerde lijnkeuzes in afdalingen.

Het was spannend af en toe, op een gegeven moment lagen we met 3 naast elkaar in een scherpe bocht in hetzelfde baanvak en blokkeerd een van de beginners zijn achterwiel door te remmen en begint uit de bocht te gaan. Uiteraard lig ik net naast hem en ineens zitten we schouder tegen schouder met ons drie en ik maar roepen "niet remmen!!!". Ik probeer zelf recht te blijven en hem de bocht in te duwen maar ondertussen wordt de EJ (de grote baas van Spinn) bijna in het tegemoetkomende verkeer geduwd. Mist op het nippertje een paar spiegels van auto's die naarboven aan het rijden waren. Gelukkig ben ik wat gewoon en EJ is Ex-Noors kampioen Junior, Ex- top 10 in europa en heeft nog de Olympische spelen meegereden toen hij jong was, dus alles is goed gekomen. Maar het is niet alles om met ongetrainde mensen mee te rijden.

Dag 2 ging het wat minder, we waren aan het klimmen en op een gegeven moment rijd Tr. tegen mijn achterwiel, hij was even niet aan het opletten en het was gebeurd. Ik voel iets tegen mijn wiel schuren en ineens hoor ik er daar een paar tegen de grond kletteren met een grote smak. resultaat, 2 kapotte fietsen en 1 gebroken sleutelbeen voor Ke. die achter Tr reed.
Het is niet zo gemakkelijk om direct in groep te leren rijden en alle handgebaren onder de knie te krijgen dus de mannen hebben afgezien.

Dag 3 was de berg-etappe met 2000meter klimmen in volle zon. Natuurlijk had niemand mij gezegd dat we op de top gingen draaien en dezelfde weg terug naar huis gingen rijden. Ik en Ro. reden dus gewoon door en ineens merkten dat er niemand meer achter ons reed. Geen probleem zegt Ro., ik weet een weg naar huis. Yeah right! Wij goed verdwaald, zonder eten en drinken, bijna geen geld, geen pomp of reservebinnenband. Enfin, om een lang verhaal kort te maken, onze 3,5uur fietstoer is een 8uur fietstoer geworden. :P Zonder Ro. was ik waarschijnlijk niet naar huis gefietst maar met de taxi ofzo. :P
Hij rijd al Trondheim-Oslo (540km) elk jaar sinds 1995, allé, de mens kan fietsen. ^^
Wij thuisgekomen met onze tong tot op de grond, 8 uur fietsen en bijna 4500 hoogtemeters... leuk leuk... Onze collega's lagen plat van het lachen, we moeten er goed uitgezien hebben...

Na Spanje was J&J hier waar we ons ook geweldig mee geamuseerd hebben! Bowlen, eten maken, lachen en zeveren. Lang geleden dat we nog Belgisch bezoek gehad hebben dus het was leuk om nog eens wat echt vlaams te horen. Ik mis ze al ongelooflijk hard ondertussen!

Op het werk zijn we door de eerste rush doorgeraakt zonder al te veel kleerscheuren, ik heb er wel een paar zware weken opzitten nu. Maar vandaag was het plots gedaan, een vreemd gevoel. De meeste dagen sta ik alleen in de werkplaats maar we hebben deze maand fietsen binnengenomen voor 2 mechaniekers. Dus toen ik terug kwam van Altea dan hadden we een week achterstand in de werkplaats. Probeer dat maar eens uit te leggen aan je klanten. Bij deze dus veel overuren en werken gelijk ne zot. Dan ineens vandaag... geen werk meer... alle fietsen waren klaar en we hadden nog een uur over. 1 week achterstand ingehaald op 2 weken op mijn eentje. Daarom nog niets kunnen posten op mijn blog de laatste tijd, ik lig meestal te slapen in de zetel om een uur of 9 's avonds.

Greets!

Monday, 12 March 2012

Pauze?!

"Ik zou graag een onderhoud voor mijn fiets gehad"... "Ok. Hoeveel weken kan je wachten?"
Het is nog maar Maart en dit is hoe het er elke dag aantoe gaat. De zon schijnt en iedereen staat aan te schuiven om zijn fiets op onderhoud te sturen. Allemaal zoals een domme kudde schapen, zeer voorspelbaar, elk jaar opnieuw. Je zou denken, de mensen leren wel vanzelf om hun fiets tijdens de winter binnen te brengen voor onderhoud? Euhmm... nee, dat is een kleine overschatting van de verstandelijke capaciteit van Jan met de Pet.

En maar klagen dat ze zo lang moeten wachten, elke dag opnieuw. Het is niet snel genoeg of te duur.
Wil je snelle service en goede prijzen? Kom langs in de winter. Wil je veel betalen en lang wachten, kom dat bij de start van het seizoen langs met je stalen ros.

Het is vermoeiend want elke dag lijkt er aan die lijst van fietsen maar te groeien en te groeien. Vorige week begon ik maandag met 39 fietsen op de wachtlijst na het weekend. Ik repareer er zo gemiddeld een 14-15 per dag en op woensdag stonder er 45 in de wachtlijst... WTF?!
Ze komen sneller binnen dan dat je ze buiten kan krijgen!!!
Dan verschieten ze dat de prijzen omhoog gegaan zijn in verhouding met vorig seizoen? Als je jaarlijks met een wachtlijst zit van 1maand voor een onderhoud dan moet je iets beginnen doen en dat zijn de prijzen aanpassen.

Alle goeie werkplaatsen in Oslo zitten vol met fietsen en alle mechaniekers verwaarlozen hun vrouwen en kinderen om alles gedaan te krijgen.
Eten en pauze nemen is er niet bij. Dat is bellen met leveranciers, mijn collega's in het oog houden, eten, drinken, antwoorden op vragen en aan fietsen sleutelen tegelijkertijd. Ne mens heeft niet genoeg handen, oren en ogen om alles gedaan te krijgen!
In België sluiten de meeste winkels tijdens de middag maar dat gaat hier bijna niet. Er zijn veel te veel klanten die tijdens hun lunchpauze komen winkelen dus je verliest veel te veel geld met de winkel te sluiten.

De rush-tijden zijn tussen 10 en 11 's ochtends, tussen 11:30 en 13:00 en tussen 16:00 en 18:00.
Daartussenin is het vaak muisstil in de winkel.

We hebben nu ook een actie lopen die deze week verloopt en daar ben ik niet slecht gezind om. We zijn ingeschreven op een zekere website waar mensen aan speciale prijzen waardebonnen kunnen kopen. Wil je ergens goedkoop gaan eten of wil je korting op dit of dat, dan kan je je inschrijven en krijg je kortingen toegestuurd. In ons geval kan je dan een kleine of medium service kopen aan halve prijs.
Onze chef vond dat een geweldig idee! Die website heeft 2000 klanten en die krijgen allemaal dat aanbod toegestuurd. Veel nieuwe klanten! Goed idee!

Eeuhm... neen...
Wie schrijft zich in voor zo een type website? Meestal zijn dat mensen die graag op alles zoveel mogelijk besparen. De meeste zouden een euro in twee bijten bij wijze van spreken.
Met als gevolg dat ik elke dag mag gaan "praten" (lees: uitgescholden worden) door klanten die vinden dat ze die remblokken of versnellingskabel niet zouden moeten betalen en dat dat in die service zou moeten zitten.

Natuurlijk bestellen ook de meeste de kleine service terwijl ze goed en wel weten dat hun fiets de laatste 2 winters heeft buitengestaan in de sneeuw en de 5 jaar ervoor geen onderhoud gehad heeft.
Om eerlijk te zijn ik heb nog maar zelden zoveel schroot bij elkaar gezien. Ik dacht dat het misschien aan mij lag en dat mijn "standaard" misschien wat te hoog geworden was. Maar toen onze duitser die bij ons werkt zei (read in german accent) "I have'z worked in 3 different countriez in 6 different bike shopzz, I have never zeen zo many ZZHIT Bikez!"

Enfin, woensdag gaan we naar Spanje voor 3 dagen te gaan bekomen samen met de hele Spinn groep. Drie dagen zon, zee, fietsen en eten. :D Ik kijk er al naar uit!!!

Greets!



Saturday, 25 February 2012

It's Alive!!!

Wat doen we zoal op een zaterdag? Euhm... aan fietsen prullen?

Hier de vruchten van mijn arbeid op deze zonnige zaterdag:












Vanavond volgt de testrit om eens te kijken wat die verlichting nu juist waard is. :D
Ik ga misschien best nog wel even langs het werk om er spijkerbanden op te zetten want het vriest hier nog 's avonds. Kwestie van niet tegen de vlakte te gaan op de eerste rit.

Zij die zich afvragen waarom er een gewoon MTB krankstel op de fiets staat. Ik had wat problemen met het Alfine krankstel. (lees: te smal) Dus ik ben voor een noodoplossing moeten gaan. Ik had er liever een Truvativ Stylo 1.1 willen op monteren maar ik had er geen. :P

Dus misschien koop ik een gewone 36T bashguard en laat ik het buitenste en binnenste tandblad weg. De verhouding is nu 36T vooraan en 18T achteraan, lijkt goed te gaan. In de zwaarste verhouding is het alleszins wel zwaar genoeg. Met 1 omwenteling van het krankstel leggen de wielen ongeveer 9,4meter af. Dat is vergelijkbaar met een verhouding 50T-11T op een racefiets. ^^

Het gewicht is een mooie 14,5kg al voelt het zo niet aan als je aan het fietsen bent. Misschien niet de lichtste fiets maar je hebt wel alles dat je nodig hebt. Spatborden, Verlichting, Dynamonaaf, Versnellingsnaaf, bagagedrager, schijfremmen,... The works!

Dat was het!

Greets!

Tuesday, 21 February 2012

New Beginnings

Hello!

Nog even een nieuw weetje posten onder lichte druk van I. :P
We hebben vorige week een apartementje gevonden en we verhuizen ergens eind April begin Mei. Het is een iets kleiner apartementje dan wat we nu hebben dus er gaan een heel deel dingen wegegeven of verkocht moeten worden voor we kunnen verhuizen. Blijkbaar hebben we gewoon teveel spullen... en met "we" bedoel ik niet alleen "ik". :D

I. is a druk bezig met een groot deel van haar ongebruikte boekencollectie weg te geven aan mensen die ze willen. Het moeten populaire boeken zijn want meer dan de helft is al verkocht of gereserveerd!
Het nieuwe apartementje heeft een kleine extra kamer waar we al onze sportuitrusting kwijt kunnen en een klein bureautje kunnen plaatsen. Al de rest gaan we ergens anders kwijt moeten zien te geraken. Gelukkig heeft Ikea praktische oplossingen voor veel van onze problemen.

De komende weken gaat er dus veel gerommeld worden in alle kasten en veel weggegooid worden want een mens heeft altijd veel te veel spullen die hij eigenlijk toch niet of weinig gebruikt.

Greets!

Sunday, 19 February 2012

Alfine

Hello!

Vandaag de dag goed besteed aan deel 1 van het nieuwste fietsproject. Het vlechten van de wielen die op de nieuwe fiets gaan komen. Mavic A719 velgen, DT Swiss competition spaken en Alfine voor en achternaaf. Ik heb gekozen om velgrem velgen te gebruiken zodat de wielen desnoods nog voor andere projecten kunnen gebruikt worden die geen schijfremmen hebben. Bijkomende reden is dat ik die velgen op werk had liggen en dan niets nieuws moest bestellen. Een mogelijkheid had geweest om 29er velgen te gebruiken maar aangezien er maar max. 37-42mm banden op gingen komen was dat een beetje te breed.

Ik heb ze gebouwd met 36 spaken in beide wielen en 4 kruis gespaakt. Lijkt misschien iets te stevig gebouwd maar hierdoor kon ik voor beide wielen dezelfde spaaklengte gebruiken. (voor, achter, links en rechts) Dan hoef je maar 1 spaaklengte meenemen als je op trektocht gaat. :)
Voor en achterwiel zijn gebouwd met max. 0,25mm zijdewaartse slag, 0,35mm hoogteslag en met +-5% nauwkeurige spaakspanning.

De Alfine achternaaf is 11 speed en is geweldig stevig gebouwd. De naaf weegt exact 1663gram zoals shimano had aangegeven. Shimano weegt en test elke Alfine 11 speed naaf die de fabriek in Japan verlaat. Geen enkele naaf wordt verzonden als ze niet 100% aan de verwachtingen voldoet.
Het is ook 1 van de weinige producten die nog in Japan gemaakt wordt om er zeker van te zijn dat de kwaliteit goed genoeg is. Niet zoals de NEXUS naven die in Maleisië gemaakt worden.
Elke Alfine naaf bestaat uit meer dan 160 onderdelen die door 6 arbeiders in een stofvrije ruimte in elkaar gestoken worden. De naaf werkt met een oliebad om de levensduur te verlengen en heeft daardoor 5000km tussen de service intervallen. Service bestaat uit het aftappen van de "oude" olie en het vullen met 25ml nieuwe olie.

De voornaaf is een Alfine Dynamo naaf, type 6V 3W zoals alle andere. Wordt interesant om te zien hoe dit gaat werken met het duitse voor en achterlicht. :D

Ik kijk er naar uit om alles te testen!

Moest het een fiets voor mezelf geweest zijn dan had ik waarschijnlijk een Rohloff Speedhub 14 Speed naaf gebruikt en een Schmidt SON naafdynamo. Allebei gigantisch duur maar de kwaliteit is niet te vergelijken. Zelfs al zijn de Alfine onderdelen goed genoeg.

Greets!

Friday, 10 February 2012

Gammel Dansk...

Yep, dat zit er weer op!
Een 2 daagse trip naar Odense in Denemarken om Cycle Service Nordic te gaan bezoeken. Geweldig vriendelijke mensen die daar werken en een goede cursus gehad. Al onze winkels hadden 1 mechanieker gestuurd en onze grote baas was er ook bij. Als hij er bij is kan je er zeker van zijn dat er goed eten en bier geserveerd wordt. :P

2 Dagen met Zipp, Rockshox, SRAM en Avid! Fantastisch gegeven door volk dat verstand van zaken heeft en zelf ook in de werkplaats staat. Voor een keer niet de verkopers die de hele tijd het woord voeren maar deftige "hands-on" aanpak. Iedereen kreeg een paar vorken om te servicen en wat verschillende remmen en wielen. Theorie en praktijk, altijd goed. We kregen te horen dat we veel actiever waren dan de deense mechaniekers die er al geweest waren. We kwamen met honderden vragen en voorstellen en blijkbaar waren ze dat niet gewoon. Ook al was er een kleine taal-grens die af en toe voor grappige problemen zorgde. :D "Noorse" Spinn mechaniekers: een belg, fransman, duitser, portugees, pool en een let. (Oh, en een noor of 2. :P) Samen op cursus bij de Denen met hun fantastisch noors en engels. Blijkbaar moest de belg weer tolk spelen tussen de buitenlanders en de Denen. :P

's Avonds met de hele groep een rondje of 2 gaan bowlen, blijkbaar is dat een traditie als wij met zen allen weg gaan. Het ging goed, heb nog eens een klein herhalinkje gedaan van vorige keer toen we met Spinn gingen bowlen. Had met mijn 189 en 195 een kleine honderd punten meer dan de eerstvolgende. Oops...:P

Voor de rest gaat alles vlotjes, morgen hebben we een laat "kerst-etentje" met het werk en zondag gaan we nog wat apartementjes bekijken. Hopelijk is er iets interesant tussen zodat we wat kunnen uitkijken naar verhuizen.

Deze week ook mijn pakje van duitsland toegekregen met de onderdelen die ik besteld had voor mijn project fiets op het werk. Ik ben van plan om een Norco Indie 2 om te bouwen met ingebouwde versnellingen en naafdynamo. Dus ik moet nog wat nieuwe wielen spaken met wat Shimano Alfine onderdelen, men nieuwe duitse verlichting uitesten en wat duitse spatborden. Ik had onlangs een demo documentje gemaakt voor onze chef in Sandnes en die zag het wel zitten wat ik in gedachten had. Dus bij deze kreeg ik de toelating om wat nieuwe producten uit te testen. :D
Hier de photoshop die ik in elkaar gegooid had op een rustige zondag avond:

Hier het origineel: (ja ik weet het, het is geen Vipera...)

Mijn Busch & Müller voor en achterlicht zijn eindelijk aangekomen dus ik kijk er naar uit om alles in elkaar te steken. Het achterlicht is een Toplight line plus met remsensor zodat je niet alleen een normaal achterlicht en standverlichting hebt maar ook een remlicht voor wanneer je vollop in de remmen gaat. Het voorlicht is een Lumotech IQ Cyo N geworden met een 60Lux aan licht en ingebouwd standlicht. Kwaliteit ziet er goed uit, ook al is het plastic. Binnen een paar weken zal ik waarschijnlijk iets meer kunnen vertellen als het gemoteerd is. 60lux klinkt niet zoveel maar ik denk dat het voldoende moet zijn. Maanlicht is ongeveer 1lux, stevige kantoorverlichting is ongeveer een 400lux? als ik me niet vergis. Veel moderne dure fietslichten van een 500-700 lumen geven ongeveer een 50-65lux als je ze test. Meer heb je niet nodig met je naafdynamo.:P

Goed ik ga eens in mijn bed kruipen, morgen zal het laat genoeg worden!

Greets!!!

Monday, 6 February 2012

Opleiding

Jawel!

We zijn er vanaf voor een tijdje (denk ik), alle avondcursussen zijn gegeven nu. Vandaag was de laatste cursus voor één van de onderdelen van RYE. Het waren de vaders en zonen (16 stuks totaal) van de jongerenploeg die op cursus kwamen vandaag. Echt gezellig, de vader die het mee georganiseerd had had wafels gebakken en frisdrank meegenomen voor iedereen. Ik mocht dan iedereen onderwijzen in de kunsten van het werken aan race-fietsen. Gelukkig waren het enkel race-fietsen want anders hadden we uren bezig geweest. Veel gelachen en gewerkt, ik hoop dat iedereen er iets van opgestoken heeft. Elke keer is het altijd weer spannend om te zien wat het wordt. Altijd iets eenvoudiger als je er een paar hebt die al één en ander kunnen, dan zet je die elk in een groep waar er veel zitten die niets of weinig kunnen. Kwestie van dat ik niet altijd overal tegelijk moet zijn.

Voor de rest is het hier vrij stilletjes en zijn we nog steeds op zoek naar een apartementje hier in de buurt. (zoals iedereen hier in de stad blijkbaar) I. zit te breien en naar tv te kijken, multi-tasken voor gevorderde. Niet echt iets voor mij denk ik. Daarnaast zit ze nog te werken aan haar uitgebreide Master thesis. Het weinige dat ik er van snap is alleszins zeer interesant, gelukkig gaat ze het schrijven in het engels, dan kan ik het misschien volgen als ik het lees. Noors lezen, geen probleem, Noors-I-Linguistische taal is wat anders!

Donderdag vertrek ik voor 2 dagen naar Kopenhagen voor opleiding, dat is altijd leuk. Buiten het feit dat ze je op een vliegtuig zetten op donderdag ochtend met latest check-in 5:30!!! Denk niet dat ik het alarm op mijn wekker zo vroeg kan zetten. Het is ongeveer een uur op de bus naar de luchthaven dus ik denk dat ik niet veel "nacht-rust" ga hebben. :S (zelfs al check je online in)
Hopelijk is het de moeite waard op die cursus. We gaan er alleszins de nieuwe SRAM Red 2012 group mogen proberen! ^^


 Toevallig was ik aan het "google-en" naar een foto van de groep en toen viel mij op dat er nogal verschillende manieren zijn om je "waren" aan te prijzen:

De zweedse manier:

De Amerikaanse/Italiaans/Taiwanese manier: (NSFW)


Of gewoon zo: Stradalli Bike Wash

Of de Awsome 80's stijl!

Gelukkig hebben we wat positieve evolutie meegemaakt als het op sport-kleding aankomt. :)

Waar zijn we in de tussentijd nog zoal mee bezig? Tja, ik probeer mezelf het 3D tekenprogramma Solidworks aan te leren. Dat kan nog wat duren maar de eerste "parts" zijn al gemaakt.


What do you think?!


Greets!