Hello!
Vandaag de dag goed besteed aan deel 1 van het nieuwste fietsproject. Het vlechten van de wielen die op de nieuwe fiets gaan komen. Mavic A719 velgen, DT Swiss competition spaken en Alfine voor en achternaaf. Ik heb gekozen om velgrem velgen te gebruiken zodat de wielen desnoods nog voor andere projecten kunnen gebruikt worden die geen schijfremmen hebben. Bijkomende reden is dat ik die velgen op werk had liggen en dan niets nieuws moest bestellen. Een mogelijkheid had geweest om 29er velgen te gebruiken maar aangezien er maar max. 37-42mm banden op gingen komen was dat een beetje te breed.
Ik heb ze gebouwd met 36 spaken in beide wielen en 4 kruis gespaakt. Lijkt misschien iets te stevig gebouwd maar hierdoor kon ik voor beide wielen dezelfde spaaklengte gebruiken. (voor, achter, links en rechts) Dan hoef je maar 1 spaaklengte meenemen als je op trektocht gaat. :)
Voor en achterwiel zijn gebouwd met max. 0,25mm zijdewaartse slag, 0,35mm hoogteslag en met +-5% nauwkeurige spaakspanning.
De Alfine achternaaf is 11 speed en is geweldig stevig gebouwd. De naaf weegt exact 1663gram zoals shimano had aangegeven. Shimano weegt en test elke Alfine 11 speed naaf die de fabriek in Japan verlaat. Geen enkele naaf wordt verzonden als ze niet 100% aan de verwachtingen voldoet.
Het is ook 1 van de weinige producten die nog in Japan gemaakt wordt om er zeker van te zijn dat de kwaliteit goed genoeg is. Niet zoals de NEXUS naven die in Maleisiƫ gemaakt worden.
Elke Alfine naaf bestaat uit meer dan 160 onderdelen die door 6 arbeiders in een stofvrije ruimte in elkaar gestoken worden. De naaf werkt met een oliebad om de levensduur te verlengen en heeft daardoor 5000km tussen de service intervallen. Service bestaat uit het aftappen van de "oude" olie en het vullen met 25ml nieuwe olie.
De voornaaf is een Alfine Dynamo naaf, type 6V 3W zoals alle andere. Wordt interesant om te zien hoe dit gaat werken met het duitse voor en achterlicht. :D
Ik kijk er naar uit om alles te testen!
Moest het een fiets voor mezelf geweest zijn dan had ik waarschijnlijk een Rohloff Speedhub 14 Speed naaf gebruikt en een Schmidt SON naafdynamo. Allebei gigantisch duur maar de kwaliteit is niet te vergelijken. Zelfs al zijn de Alfine onderdelen goed genoeg.
Greets!
Goe Bezig!!
ReplyDeleteIs het na die lessen geven nu wachten op het eerste tweetalige boek - auteurs K&I -"Sykkel mechaniek voor dummies tot experts"?
'k hou de standaard boekhandel al in het oog...
Joris
Ik denk dat K dat alleen mag schrijven :)
ReplyDeleteI.
Denk dat ik het boekenschrijven voor de Pro's laat en dat ik me hou bij het lesgeven. :D
ReplyDelete