Saturday, 25 February 2012

It's Alive!!!

Wat doen we zoal op een zaterdag? Euhm... aan fietsen prullen?

Hier de vruchten van mijn arbeid op deze zonnige zaterdag:












Vanavond volgt de testrit om eens te kijken wat die verlichting nu juist waard is. :D
Ik ga misschien best nog wel even langs het werk om er spijkerbanden op te zetten want het vriest hier nog 's avonds. Kwestie van niet tegen de vlakte te gaan op de eerste rit.

Zij die zich afvragen waarom er een gewoon MTB krankstel op de fiets staat. Ik had wat problemen met het Alfine krankstel. (lees: te smal) Dus ik ben voor een noodoplossing moeten gaan. Ik had er liever een Truvativ Stylo 1.1 willen op monteren maar ik had er geen. :P

Dus misschien koop ik een gewone 36T bashguard en laat ik het buitenste en binnenste tandblad weg. De verhouding is nu 36T vooraan en 18T achteraan, lijkt goed te gaan. In de zwaarste verhouding is het alleszins wel zwaar genoeg. Met 1 omwenteling van het krankstel leggen de wielen ongeveer 9,4meter af. Dat is vergelijkbaar met een verhouding 50T-11T op een racefiets. ^^

Het gewicht is een mooie 14,5kg al voelt het zo niet aan als je aan het fietsen bent. Misschien niet de lichtste fiets maar je hebt wel alles dat je nodig hebt. Spatborden, Verlichting, Dynamonaaf, Versnellingsnaaf, bagagedrager, schijfremmen,... The works!

Dat was het!

Greets!

Tuesday, 21 February 2012

New Beginnings

Hello!

Nog even een nieuw weetje posten onder lichte druk van I. :P
We hebben vorige week een apartementje gevonden en we verhuizen ergens eind April begin Mei. Het is een iets kleiner apartementje dan wat we nu hebben dus er gaan een heel deel dingen wegegeven of verkocht moeten worden voor we kunnen verhuizen. Blijkbaar hebben we gewoon teveel spullen... en met "we" bedoel ik niet alleen "ik". :D

I. is a druk bezig met een groot deel van haar ongebruikte boekencollectie weg te geven aan mensen die ze willen. Het moeten populaire boeken zijn want meer dan de helft is al verkocht of gereserveerd!
Het nieuwe apartementje heeft een kleine extra kamer waar we al onze sportuitrusting kwijt kunnen en een klein bureautje kunnen plaatsen. Al de rest gaan we ergens anders kwijt moeten zien te geraken. Gelukkig heeft Ikea praktische oplossingen voor veel van onze problemen.

De komende weken gaat er dus veel gerommeld worden in alle kasten en veel weggegooid worden want een mens heeft altijd veel te veel spullen die hij eigenlijk toch niet of weinig gebruikt.

Greets!

Sunday, 19 February 2012

Alfine

Hello!

Vandaag de dag goed besteed aan deel 1 van het nieuwste fietsproject. Het vlechten van de wielen die op de nieuwe fiets gaan komen. Mavic A719 velgen, DT Swiss competition spaken en Alfine voor en achternaaf. Ik heb gekozen om velgrem velgen te gebruiken zodat de wielen desnoods nog voor andere projecten kunnen gebruikt worden die geen schijfremmen hebben. Bijkomende reden is dat ik die velgen op werk had liggen en dan niets nieuws moest bestellen. Een mogelijkheid had geweest om 29er velgen te gebruiken maar aangezien er maar max. 37-42mm banden op gingen komen was dat een beetje te breed.

Ik heb ze gebouwd met 36 spaken in beide wielen en 4 kruis gespaakt. Lijkt misschien iets te stevig gebouwd maar hierdoor kon ik voor beide wielen dezelfde spaaklengte gebruiken. (voor, achter, links en rechts) Dan hoef je maar 1 spaaklengte meenemen als je op trektocht gaat. :)
Voor en achterwiel zijn gebouwd met max. 0,25mm zijdewaartse slag, 0,35mm hoogteslag en met +-5% nauwkeurige spaakspanning.

De Alfine achternaaf is 11 speed en is geweldig stevig gebouwd. De naaf weegt exact 1663gram zoals shimano had aangegeven. Shimano weegt en test elke Alfine 11 speed naaf die de fabriek in Japan verlaat. Geen enkele naaf wordt verzonden als ze niet 100% aan de verwachtingen voldoet.
Het is ook 1 van de weinige producten die nog in Japan gemaakt wordt om er zeker van te zijn dat de kwaliteit goed genoeg is. Niet zoals de NEXUS naven die in Maleisië gemaakt worden.
Elke Alfine naaf bestaat uit meer dan 160 onderdelen die door 6 arbeiders in een stofvrije ruimte in elkaar gestoken worden. De naaf werkt met een oliebad om de levensduur te verlengen en heeft daardoor 5000km tussen de service intervallen. Service bestaat uit het aftappen van de "oude" olie en het vullen met 25ml nieuwe olie.

De voornaaf is een Alfine Dynamo naaf, type 6V 3W zoals alle andere. Wordt interesant om te zien hoe dit gaat werken met het duitse voor en achterlicht. :D

Ik kijk er naar uit om alles te testen!

Moest het een fiets voor mezelf geweest zijn dan had ik waarschijnlijk een Rohloff Speedhub 14 Speed naaf gebruikt en een Schmidt SON naafdynamo. Allebei gigantisch duur maar de kwaliteit is niet te vergelijken. Zelfs al zijn de Alfine onderdelen goed genoeg.

Greets!

Friday, 10 February 2012

Gammel Dansk...

Yep, dat zit er weer op!
Een 2 daagse trip naar Odense in Denemarken om Cycle Service Nordic te gaan bezoeken. Geweldig vriendelijke mensen die daar werken en een goede cursus gehad. Al onze winkels hadden 1 mechanieker gestuurd en onze grote baas was er ook bij. Als hij er bij is kan je er zeker van zijn dat er goed eten en bier geserveerd wordt. :P

2 Dagen met Zipp, Rockshox, SRAM en Avid! Fantastisch gegeven door volk dat verstand van zaken heeft en zelf ook in de werkplaats staat. Voor een keer niet de verkopers die de hele tijd het woord voeren maar deftige "hands-on" aanpak. Iedereen kreeg een paar vorken om te servicen en wat verschillende remmen en wielen. Theorie en praktijk, altijd goed. We kregen te horen dat we veel actiever waren dan de deense mechaniekers die er al geweest waren. We kwamen met honderden vragen en voorstellen en blijkbaar waren ze dat niet gewoon. Ook al was er een kleine taal-grens die af en toe voor grappige problemen zorgde. :D "Noorse" Spinn mechaniekers: een belg, fransman, duitser, portugees, pool en een let. (Oh, en een noor of 2. :P) Samen op cursus bij de Denen met hun fantastisch noors en engels. Blijkbaar moest de belg weer tolk spelen tussen de buitenlanders en de Denen. :P

's Avonds met de hele groep een rondje of 2 gaan bowlen, blijkbaar is dat een traditie als wij met zen allen weg gaan. Het ging goed, heb nog eens een klein herhalinkje gedaan van vorige keer toen we met Spinn gingen bowlen. Had met mijn 189 en 195 een kleine honderd punten meer dan de eerstvolgende. Oops...:P

Voor de rest gaat alles vlotjes, morgen hebben we een laat "kerst-etentje" met het werk en zondag gaan we nog wat apartementjes bekijken. Hopelijk is er iets interesant tussen zodat we wat kunnen uitkijken naar verhuizen.

Deze week ook mijn pakje van duitsland toegekregen met de onderdelen die ik besteld had voor mijn project fiets op het werk. Ik ben van plan om een Norco Indie 2 om te bouwen met ingebouwde versnellingen en naafdynamo. Dus ik moet nog wat nieuwe wielen spaken met wat Shimano Alfine onderdelen, men nieuwe duitse verlichting uitesten en wat duitse spatborden. Ik had onlangs een demo documentje gemaakt voor onze chef in Sandnes en die zag het wel zitten wat ik in gedachten had. Dus bij deze kreeg ik de toelating om wat nieuwe producten uit te testen. :D
Hier de photoshop die ik in elkaar gegooid had op een rustige zondag avond:

Hier het origineel: (ja ik weet het, het is geen Vipera...)

Mijn Busch & Müller voor en achterlicht zijn eindelijk aangekomen dus ik kijk er naar uit om alles in elkaar te steken. Het achterlicht is een Toplight line plus met remsensor zodat je niet alleen een normaal achterlicht en standverlichting hebt maar ook een remlicht voor wanneer je vollop in de remmen gaat. Het voorlicht is een Lumotech IQ Cyo N geworden met een 60Lux aan licht en ingebouwd standlicht. Kwaliteit ziet er goed uit, ook al is het plastic. Binnen een paar weken zal ik waarschijnlijk iets meer kunnen vertellen als het gemoteerd is. 60lux klinkt niet zoveel maar ik denk dat het voldoende moet zijn. Maanlicht is ongeveer 1lux, stevige kantoorverlichting is ongeveer een 400lux? als ik me niet vergis. Veel moderne dure fietslichten van een 500-700 lumen geven ongeveer een 50-65lux als je ze test. Meer heb je niet nodig met je naafdynamo.:P

Goed ik ga eens in mijn bed kruipen, morgen zal het laat genoeg worden!

Greets!!!

Monday, 6 February 2012

Opleiding

Jawel!

We zijn er vanaf voor een tijdje (denk ik), alle avondcursussen zijn gegeven nu. Vandaag was de laatste cursus voor één van de onderdelen van RYE. Het waren de vaders en zonen (16 stuks totaal) van de jongerenploeg die op cursus kwamen vandaag. Echt gezellig, de vader die het mee georganiseerd had had wafels gebakken en frisdrank meegenomen voor iedereen. Ik mocht dan iedereen onderwijzen in de kunsten van het werken aan race-fietsen. Gelukkig waren het enkel race-fietsen want anders hadden we uren bezig geweest. Veel gelachen en gewerkt, ik hoop dat iedereen er iets van opgestoken heeft. Elke keer is het altijd weer spannend om te zien wat het wordt. Altijd iets eenvoudiger als je er een paar hebt die al één en ander kunnen, dan zet je die elk in een groep waar er veel zitten die niets of weinig kunnen. Kwestie van dat ik niet altijd overal tegelijk moet zijn.

Voor de rest is het hier vrij stilletjes en zijn we nog steeds op zoek naar een apartementje hier in de buurt. (zoals iedereen hier in de stad blijkbaar) I. zit te breien en naar tv te kijken, multi-tasken voor gevorderde. Niet echt iets voor mij denk ik. Daarnaast zit ze nog te werken aan haar uitgebreide Master thesis. Het weinige dat ik er van snap is alleszins zeer interesant, gelukkig gaat ze het schrijven in het engels, dan kan ik het misschien volgen als ik het lees. Noors lezen, geen probleem, Noors-I-Linguistische taal is wat anders!

Donderdag vertrek ik voor 2 dagen naar Kopenhagen voor opleiding, dat is altijd leuk. Buiten het feit dat ze je op een vliegtuig zetten op donderdag ochtend met latest check-in 5:30!!! Denk niet dat ik het alarm op mijn wekker zo vroeg kan zetten. Het is ongeveer een uur op de bus naar de luchthaven dus ik denk dat ik niet veel "nacht-rust" ga hebben. :S (zelfs al check je online in)
Hopelijk is het de moeite waard op die cursus. We gaan er alleszins de nieuwe SRAM Red 2012 group mogen proberen! ^^


 Toevallig was ik aan het "google-en" naar een foto van de groep en toen viel mij op dat er nogal verschillende manieren zijn om je "waren" aan te prijzen:

De zweedse manier:

De Amerikaanse/Italiaans/Taiwanese manier: (NSFW)


Of gewoon zo: Stradalli Bike Wash

Of de Awsome 80's stijl!

Gelukkig hebben we wat positieve evolutie meegemaakt als het op sport-kleding aankomt. :)

Waar zijn we in de tussentijd nog zoal mee bezig? Tja, ik probeer mezelf het 3D tekenprogramma Solidworks aan te leren. Dat kan nog wat duren maar de eerste "parts" zijn al gemaakt.


What do you think?!


Greets!


Tuesday, 24 January 2012

Weinig te doen

Elke dag krijg ik wel de opmerking te horen, "jullie hebben het wel niet te druk zeker? Nu er overal sneeuw ligt buiten?". Dat is totaal niet het geval. Het mag dan wel een fietsenwinkel zijn in Noorwegen maar dat wil niet zeggen dat je heel de winter stil zit. Alles loopt aan een iets langzamer tempo dan in de zomer, dat is waar. Maar er is meer dan genoeg te doen in voorbereiding voor het nieuwe seizoen. Een mens is blij dat men wat kan uitblazen na een lang seizoen want het vergt vaak veel inzet om alles in goede banen te loodsen. Je moet je inbeelden dat je een paar honderd (500?) fietsen verkoopt op jaarbasis hier in onze honderd vierkante meter winkel. Je hebt wel 5 verkopers in de winkel staan maar je hebt maar 2 man in de werkplaats staan die alles in elkaar moeten steken.

Ik heb vandaag de statistieken eens nagekeken en we hadden vorig jaar in onze werkplaats een 3500 reparaties van fietsen of onderdelen van fietsen. Dat zijn er gemiddeld een 15-16 per dag (215 werkdagen). Terwijl we met 2 fietsenmakers waren. Het jaar ervoor (2010) was ik alleen als mechanieker gedurende het hele seizoen en had ik enkel een paar "slaafjes" die voor mij fietsen moesten monteren. Toen had ik gemiddeld 12-13 fietsen op een dag (alleen). Dan vraag ik mij af wat die 2de mechanieker in 2011 uitgestoken heeft. Dubbele mankracht is blijkbaar niet gelijk aan dubbele efficiëntie.

Mijn eerste fietsenmaker cursus zit er op voor dit seizoen en binnen 2 weken is de volgende. Hopelijk zijn die wat meer geïntereseerd in wat ik te zeggen heb. Het is te zeggen, ze waren wel geïntereseerd, ze hadden echter na 10minuten al de hoop opgegeven om het ooit te kunnen. Er was er één die meer en meer wou weten over alles en nog wat, terwijl er twee anderen waren die niet konden volgen maar ook geen moeite deden. "Ik kom wel op service als er iets kapot is." "Ah, mijn fiets heeft dat niet dus dat is niet belangrijk, ik loop wel wat rond". Dan vraag ik mij af, waarom kom je naar zo een cursus als je toch niet van plan bent om ooit zelf iets te doen aan je fiets? Ik heb ze dan hoofdzakelijk geleerd waar ze moesten kijken en ze wat laten prullen aan wat fietsen. Spijtig voor die anderen, die wel de moeite deden om iets op te steken.

Dat is het probleem als niet iedereen van hetzelfde niveau is en je toch aan allemaal samen moet les geven. Ik moest ineens terugdenken aan mijn opleiding fietsenmaker in België, ik die daar zat als fiets-nerd die meer dan gemiddeld geïntereseerd was, samen met volk die niet wisten welke kan van een schroevendraaier ze moesten gebruiken. :( Daar zat toen ook veel vreemd volk bij elkaar. Ik ben dan ook de enige van die 2 groepen die dan ook verder is gegaan met die opleiding.
Zou die leerkracht eigenlijk eens moeten bedanken, weet alleen zijn naam niet meer. :S

Een mens heeft nooit gedaan met studeren dus volgende week woensdag gaan we op NORCO cursus om alles te leren over de fietsen en het merk. De cursus wordt gegeven door één van de oprichters van Norco, recht uit Canada. De week erna gaan we naar Denemarken op cursus bij SRAM om daar de laatste nieuwtjes te leren. Vorig jaar was dat bij een noorse groothandel te doen, maar die was meer geïntereseerd in ons de laatste nieuwe Merida fietsen te laten zien dan iets anders. Het moest toen ook een "technische" cursus zijn maar de meeste mensen die daar zaten hadden nog nooit een steeksleutel of een imbus van dicht bij gezien. :S Marketing personeel en "mekaniekers" van grote noorse sport-ketens. Respect voor die mensen die duizenden fietsen per jaar kunnen verkopen terwijl ze nog niet eens weten wat voor type fiets ze eigenlijk verkopen. Zegt misschien meer over de noorse klanten dan iets anders.

Hopelijk is de cursus dit jaar iets beter aangezien SRAM hem nu zelf organiseerd. Enfin, we vertrekken met lage verwachtingen, dan kan het er enkel nog maar op verbeteren? :S


Greets!

Thursday, 5 January 2012

De Wereld is om zeep

Man man, wat gebeurt er toch allemaal de laatste tijd, stormen, orkanen, warm weer, koud weer,... er komt geen einde aan. Gisteren was het hier nog 3 graden, vandaag is het -3 graden. 's Nachts vriest het hier -10, maar sneeuwen doet het amper. Er valt enkel neerslag als de thermometer in het rood staat...
Spekglad op de wegen, donker als je vertrekt naar je werk, donker als je naar huis gaat.

Nu ja, we zitten warm binnen dus eigenlijk kan het mij niet zoveel schelen, zolang ik niet door de regen naar het werk moet wandelen. :)

Gelukkig nieuwjaar trouwens! Even vermelden nu ik eraan denk. :P
Waarom nog geen enkele "blog post" geschreven dit jaar? Wel daar heb ik voor 1 keer een goede reden voor. Ik ben op het werk een paar "mekkekvelder" (reparatie avondcursus) aan het plannen en daar kruipt enorm veel tijd in. Op zo'n avond zijn er dan zo'n 9-10 mensen die naar mijn werkplaats komen, na de sluitingsuren, om dan basisonderhoud van fietsen te leren. Alles van, banden leren vervangen tot eenvoudige reparaties en onderhoud. Aangezien de eerste avond al volgeboekt is worden er nog 2 of 3 gepland in de komende weken om aan de vraag te voldoen. Op die avonden kunnen ze dan ook gereedschap enzo kopen aan speciale prijzen. Ik moet dus uitnodigingen maken, massa's mails sturen, prijzen onderhandelen met leveranciers, gereedschap bestellen, cursussen maken, fietsen en wielen voorzien om aan te werken,... enfin, genoeg te doen dus.

Vorig jaar hebben we al zo'n paar avonden gehad, toen was dat nog speciaal voor dames. ^^ Veel lachen en plezier dus. Zeer ontspannen sfeer en vuile handen. Iedereen tevreden.

Daarnaast moet ik ook nog prijslijsten maken voor de winkel, het seizoen komt altijd sneller dan verwacht en je loopt altijd een beetje achter alles aan. Nog mijn eigen fietsen aan het repareren en eentje aan het verkopen. I. haar broer zijn wielen moeten nog gerepareerd worden. Ik heb nog een andere kameraad die een nieuwe velg nodig heeft voor zijn wiel dat moet herspaakt worden. De honderdtwintig fietsen die op voorhand besteld waren door clubs moeten nog gemonteerd worden, daarnaast nog de gewone klanten niet vergeten. Alle nieuwe producten moeten geprijsd worden en een nieuwe plaats krijgen in ons stocksysteem. Mijn werkplaats systeem is nog onder verbouwing.

Een heel deel noorse teams hebben nu hun trainingen in het buitenland de komende weken en hebben een onderhoud nodig van hun fiets voor ze vertrekken.Veel te doen en veel te weinig tijd.
Fietsenmaker zijn is niet zo gemakkelijk als je zou denken... ;)

De laatste weken staat het op alle fietswebsites vol van het nieuws dat "The Big S" (Specialized) het kleine bedrijfje Volagi volledig de grond in aan het boren is door ze constant voor de rechter te slepen. De 2 eigenaars hebben ondertussen al hun geld opgebruikt aan rechtsbijstand, al de winst die ze de laatste zes maanden zouden geboekt hebben, ze hebben zelfs geld moeten lenen van de bank om hun kosten te kunnen dekken. En waarom?! Omdat The Big S het in hun hoofd heeft gekregen dat Volagi, met hun Liscio model, schaamteloos specialized zijn Roubaix model heeft gekopiëerd.
Oordeel zelf:
Volagi Liscio
Specialized Roubaix

De 2 fietsen lijken in de verste verten niet op elkaar, ok het zijn allebei racefietsen en ze zien allebei rood en hebben 2 wielen. Tenzij Specialized een patent heeft op die dingen zie ik niet in waar ze hun rechtzaak op baseren. Om nog maar te zwijgen over het feit dat Volagi als 1 van de eerste schijfremmen heeft gebruikt op een race-fiets. Enfin, specialized heeft geld geroken en nu gaat een innovatief klein bedrijf de grond in geboord worden... leuk...
De 2 eigenaars werkten tot een jaar geleden zelf voor Specialized en volgens S hebben ze die fiets bedacht toen ze nog voor S werkten. Dus... S bezit alle rechten en design ideëen.
Enfin, gelukkig kon onze goede vriend Bike Snob NYC er nog een leuke blogpost over te schrijven. :D

Ik vroeg mijn nest in kruipen vandaag, morgen weer een lange dag en onze eerste apartement gaan bekijken... waarschijnlijk het eerste in een lange rij veel te kleine en dure apartementen. :S

Greets!

Fietsenboer...