Thursday 14 February 2013

No Pain, No Gain...

Hellooow!

Eindelijk nog eens terug de motivatie gevonden om hier wat te posten. Ik hoor het jullie al denken, "schaamt diene mens zich niet? Zo lang niets laten horen?". Wel... Ja en Nee?!
Hier in Noorwegen ligt er nog steeds ijs en sneeuw. (yup... wat een verrassing!) Stilletjes zit ik te verlangen naar de lente en de zon. Veel Noren zijn blij met een lange winter maar ik ben daar zo geen fan van en ik kijk uit naar de eerste lange fietstoeren. Er is iets "zen" aan fietsen. Lekker vroeg opstaan en op je koersfiets springen, de vogeltjes die fluiten en de zon die opkomt. De geur van de douw op de blaadjes van de bomen en het gras. Bijna geruisloos suizen over wegen... heerlijk.
Thuiskomen van een lange toer terwijl de rest van de bevolking nog aan de ontbijttafel zit... het geeft elke keer weer voldoening

Iets helemaal anders dan 's avonds na je werk in je keuken op de fietsrollen te zitten zweten. Buiten is pikdonker en ijskoud. Proberen door te bijten en je interval training uit te rijden. Pijn en zweet... meerdere avonden per week. Het is enorm saai maar de voordelen zijn zo groot dat het het bijna waard is. Elke winter opnieuw heb ik moeilijkheden om te blijven trainen tijdens de winter. Dit jaar begint het eindelijk wat beter te lukken, hopelijk kan ik de vruchten ervan plukken als het seizoen begint.

I. en ik trainen 's ochtends samen, 5 keer per week, voor we naar ons werk gaan. Elkaar proberen gemotiveerd te houden en te helpen. De enige moment van de dag waar je ongestoord in een fitness kan trainen. Ik leer I. krachttraining aan en zij is mijn "spotter" bij de zware sets. Zover lukt het geweldig goed. Ze maakt grote voorruitgang! Er zijn veel te weinig vrouwen die aan krachttraining doen, en diegene die vaak wel "krachttrainen" hebben wat hulp nodig. Je ziet er genoeg in de fitness die voor de spiegel staan met hun 1kg gewichtjes te zwieren... Als je dat gaat doen kan je evengoed thuis in je zetel gaan zitten en je afstandsbediening opheffen. Krachttraining is krachttraining! als je niet zweet of rood ziet in je gezicht en je spieren zich niet afvragen "waar ben ik aan begonnen???" dan moet je een tandje bij steken.

Er zijn veel mythes rond krachttraining en "diëten". Veel daarvan zijn enorm hardnekkig en totaal ongegrond. Vaak komen ze tot stand door "wetenschappers" (ik gebruik de term zeer ruim) die het verschil tussen Correlatie en Causatie niet kennen. Om een idioot voorbeeld te lenen: men heeft gevonden/aangetoond dat er meer moorden gebeuren wanneer het zomer is...(correlatie) Kan goed zijn... men heeft ook gevonden dat wanneer het zomer is mensen meer ijsjes eten. Daar kan ik ook goed inkomen. Wil dat dan zeggen dat wanneer je veel ijs eet je grotere kans hebt om een moordenaar te worden/zijn? Euh nee... omdat er een correlatie is tussen verschillende zaken wil die niet zeggen dat dit daarom een causatie is.
Zo belachelijk als dat klinkt zijn er ook veel dingen die zo voor waarheid aangenomen worden. Blijkbaar een kwestie van het genoeg te herhalen.

Een kleine greep uit de mythes die ik de laatste jaren al veel ben tegengekomen:
- Je moet vaak kleine maaltijden eten omdat je dan je verbranding verhoogd en minder vet opslaat. -> Fout! Meerdere onderzoeken hebben in de tussentijd aangetoond dat wanneer je hetzelfde aantal kcal eet op een dag, het niet uitmaakt of je 1 keer veel eet, of 12 keer kleine maaltijden. Zolang het totaal aantal kcal gelijk blijft. Je verbranding is niet meer of minder. Dit heeft te maken met het Termische Effect van voeding. (TEF)

- Na een harde training krijgt je verbranding een boost die nog uren blijft duren. -> Je en neen, je krijgt een kleine verhoging van je verbranding omdat je spieren en zenuwstelsel hun voedingstoffen moeten krijgen. Maar we spreken hier over 20kcal... op een dag is dat te verwaarlozen.

- Pijn en stijve spieren zijn een teken van een goede training. -> Nope... niet echt. Als het echt pijn doet, dan ben je fout bezig. Stijve spieren krijg je vaak omdat je je spieren de belasting niet gewoon zijn. Als ik 400keer een blikje bonen ophef kan het zijn dat ik morgen ook stijve spieren heb, maar word ik daarvan sterker... ik denk het niet. Train vaker en train slimmer...

- Als ik mijn vetrandjes rond mijn buik wil kwijtraken moet ik mijn buik trainen. -> Nope, vet verliezen heeft meest te maken met wat je in je mond steekt. Natuurlijk als je nooit je buikspieren traint gaan ze nooit sterker worden, maar dat is iets anders. Je kan niet aan "spot-reducing" doen. Je kan niet zeggen ik wil daar wat minder vet dan daar. Je lichaam kiest zelf waar het zijn vet opslaat. Bij mannen meestal de buik en borst. Bij vrouwen de heupen en billen. Dat zijn dan meestal ook de plaatsen waar je het het moeilijkst weg krijgt.

- Eieren eten is slecht voor je cholesterol. Yeah Right... Link

- Van Proteïneshakes word je dik. -> Nope, zolang je niet meer eet dan wat je nodig hebt aan kcal op een dag word je daar absoluut niet dik van.

- Je lichaan kan maar een beperkt aantal proteïnen per uur innemen en is slecht voor je nieren als je teveel neemt. ->  zie: Myths about Protein

- Je spieren veranderen in vet wanneer je stopt met trainen. -> spierweefsel en vetweefsel zijn totaal verschillende dingen.

- Als ik veel krachttraining doe krijg ik korte spieren. -> Lol... nee. Iedereen zijn spieren hebben een vaste lengte, je kunnen niet korter of langer worden. Wel dikker en dunner.

- Krachttraining is slecht voor kinderen in hun groei. -> neen, meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat het bevorderend kan zijn voor kinderen om te trainenen omdat ze daardoor een steviger beendergestel ontwikkelen.

- ...

Voor veel meer check: http://www.bodybuilding.com/fun/bbinfo.php?page=Myths
of: http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html
of: http://www.youtube.com/user/biolayne/featured
of: http://www.youtube.com/feed/UCpJzlyBdPgGrArwn6Ov6MaA/u

Happy reading. :)



1 comment:

  1. Interessant! Het heeft hier en daar toch wat opgeklaard. Merci!

    ReplyDelete