Wednesday, 23 February 2011

Klanten...

Wanneer je dagelijks in contact komt met mensen dan kom je geregeld nogal rare vogels tegen. Wij krijgen dagelijks bizarre klanten over de vloer en dat zal in andere winkels ook wel zo zijn. Na een tijdje zie je of hoor je ze al van ver afkomen. Eigenlijk zijn er altijd maar een beperkt type mensen hoewel iedereen denkt dat ze uniek zijn. Af en toe vraag ik me af of mensen tegenwoordig geboren worden zonder een functionerend stel hersenen. Ze zeggen altijd, er zijn geen domme vragen, maar sommige doen echt wel moeite.

Vandaag weer een stel brilliante klanten over de vloer gekregen die mijn dag meteen goed maakte. De eerste had een oudere fiets met schijfremmen en hij klaagde over lawaai en slecht remmen. Ik moest lachen als ik de fiets zag want hij had de meest roestige en "krokante" (bij gebrek aan een beter woord) ketting die amper nog aan elkaar hing. En aan de andere kant van de fiets hing zoveel olie op de schijfremmen dat het er bijna af droop. Ik vroeg of zijn schijfremmen olie lekten maar hij zei: "nee? waarom? Oh ja, ik had ze wat ingevet want die piepten gelijk zot!"  En je hebt er niet aan gedacht om even je ketting te smeren als je dan toch bezig was? Trekt die zo'n gezicht van... huh?! Dan vraag je "weet je hoe schijfremmen werken?" "Jaja... geen probleem, zo twee blokjes die op die schijf gedrukt worden om te remmen... jaja." Is dat dan een goed idee om daar olie op te gooien? ...Hij zag daar geen graten in... :S

Af en toe komen ze met straffe verhalen af. Gisteren kwam er eentje binnen met zijn achterwiel en zei:
Hij: "Ik heb een probleem met mijn kassette, ik heb mijn fiets hier gekocht in September en nu is mijn kassette losgekomen!".

Geen probleem ik naar de werkplaats om zijn kassette te gaan vastzetten, alleen was er een probleem want hij mankeerde een tandwiel.
Ik: "Hmmmmm... Heb je de kassette er afgehaald want je mankeerd hier een tandwiel?".
Hij: "Neeje! Die moet kapot gegaan zijn en er afgevallen want ik heb dat niet losgemaakt."
Ik: "Ge hebt die daar niet afgehaald om te kuisen en een tandwiel verloren? Want ik heb nog nooit een tandwiel zo zien breken en er afvallen. Ge hebt geen geluid gehoord ofzo, gekraak of iets anders."
Nope, hij had niets gehoord of gezien, gewoon dat zijn kassette wat losjes zat.
Hij: "Kunt ge dat wiel niet inzenden voor garantie want dat is toch gevaarlijk zo iets!"
Was er 100% zeker van dat hij er zelf aan had zitten prullen dus ik heb hem eens goed gelachen in mezelf en hem laten betalen voor een nieuw tandwiel en werk.(Hij kloeg niet dus het bleek dat ik goed gegokt had. :P)

Hier in Noorwegen proberen ze vanalles om garantie te krijgen, ook al moeten ze daarvoor liegen dat ze zwart zien. (sommige zien ook zwart) Dan kunnen ze ineens wel een deel van die hersenen gebruiken. We hebben hier in de winkel een gratis service na 500km of 3 maand en ik heb ondertussen al geleerd om bij elke klant te gaan opzoeken wanneer ze die fiets gekocht hebben en wanneer die hier het laatst geweest is. Ge zou er van verschieten hoeveel proberen om voor een 2de, 3de of 4de keer voor hun "eerste service" te komen. Als ge er dan iets van zegt krijgt ge zo: "Ja, ge kunt maar proberen hé... :D"

Vaak komen ze ook met de meest onnozele excuses af voor dingen. Ik word er bijvoorbeeld gek van als ik een dure racefiets zie voorbijkomen die vol met krassen staat, veroesterde ketting en zo smerig dat je zou denken dat hij net van een 365dagen cyclocross marathon gehouden heeft. Dan vraag je zo: "Heb je je fiets al eens gewassen?" Het meest standaard antwoord is dan: "Nee ik woon op een apartement en ik kan mijn fiets niet wassen." Euh... ik woon ook op een apartement en ik blijk dat toch te kunnen. Al eens gehoord van Carwash of een mobiele hogedrukreiniger?

"Ze hebben mij nooit gezegd dat ik mijn ketting moest smeren"
"Hoezo ge moet uw banden oppompen? De lucht kan daar toch niet uit? Op mijn auto moet ik dat ook niet doen.?
"Ik heb geen geld om een pomp te kopen"
"Op mijn vorig fiets was dat niet"
"In diene andere winkel zeiden ze dat die vorken/naven/... geen onderhoud nodig hadden."
"Ne kameraad van mij die veel fietst had gezegd dat..."
"Nee ik ben daar niet aan geweest..." (en alle instelling zijn volledig om zeep)
"Ik had op het internet gelezen dat..."

Ondertussen heb ik het meeste wel gehoord denk ik en andere mechaniekers ook. Je gaat met iets serieus goed moeten afkomen om je fietsenmaker om de tuin te leiden. Je bent gewaarschuwd...

Greets!

2 comments:

  1. Ah, klanten, sommigen zou je met veel plezier achter 't behangpapier plakken ;-)

    Hij: "Nee hoor, ik heb die pagina echt niet verwijderd en terug aangemaakt"
    Ik: "Dan is de ID van die pagina vanzelf veranderd?"
    Hij: "..."

    --

    Hij: "Uw promotie-module werk niet, hij voegt mijn kado nummer *** niet toe aan mijn shoppingcart"
    Ik: "Bestaat dat product wel in uw catalogus?"

    *even later*

    Hij: "Uw import-module werkt niet want mijn product zit niet in mijn cataloog!"
    Ik: "Bent u zeker dat uw product wel in uw import-bestand zit? Want ik vind geen enkele referentie naar product *** in het import bestand op uw ftp."
    Hij: "..."

    --

    Soms pinkt ge even een traantje weg als ge zelf de klant moet spelen natuurlijk.

    "Zou u even de backup van gisteren kunnen terug zetten? Klein ongelukje met een iets te performante query :-)"

    Groetjes!

    ReplyDelete
  2. Heb omgekeerd ook meegemaakt: neee je hebt een 9 speed 105 crank en dat past niet met 10 speed achter (ok...), goedkoopste oplossing die wij hebben is minimaal 3000 kr. (in Bergen). Zelf een nieuwe crank gemonteerd van 89 euro ofwel 600 kr.

    Maar inderdaad, de meeste Noren doen nog steeds alsof ze in het armste land van Europa leven zoals 50 jaar geleden..

    ReplyDelete