Vanmorgen stond de thermometer op -15C en als het 7uur 's ochtends is heb je niet echt zin om buiten als een idioot je ruiten van je auto staan af te krabben. Als er iets is waar ik 's morgens tegenop kijk is het dat wel. Zit daar dan met gekruiste vingers te hopen dat hij start en je ook nog op het werk geraakt...
Noorse winters zijn vreemd, vorige week was het nog een gezellige +8 graden maar op een paar dagen tijd daalt de temperatuur met 23graden. Niet zo raar dan dat een mens daarvan ontregelt geraakt.
Vandaag op het werk nog maar eens ondervonden hoe moeilijk het soms is om de middenman te spelen bij garantie zaken. Ik merk vaak dat wanneer je een moeilijke zaak voorgeschoteld krijgt dat de grote merken vaak zeggen van "nope, geen garantie... het is de fout van de gebruiker." en dan mag jij dat gaan uitleggen aan de winkel. Zij maken zich er gemakkelijk vanaf en ik mag 15 minuten aan de telefoon hangen met een kwade klant die vind dat dat niet kan. Het is nooit zwart-wit en vaak hebben beide partijen "gelijk". Er zijn natuurlijk altijd merken die totaal niet moeilijk doen over zo'n zaken, is er iets kapot dan krijg je 95% zeker een nieuw product. Vaak is dit speciaal omdat we hier in Noorwegen niet bij de EU zijn en dat het veel te duur is om zaken te gaan exporteren en importeren om gewoon te kijken of iets in aanmerking komt voor garantie.
Ik heb liever gewone reparaties daar is het tenminste eenvoudig(er)...
Hier in Noorwegen hebben we een paar zeer grote sport-ketens die het grotendeels voor het zeggen hebben en proberen alle kleine zelfstandige van de markt te concurreren. Waarom? Gewoon omdat ze het leuk vinden. Op de hoofdzetel van 1 van de grote spelers hebben ze zelfs een grote witte muur met daarop alle namen van alle concurrenten. Daar doorstrepen ze dan geregeld de namen van de winkels die failliet gaan.
Op drie jaar tijd zijn er ondertussen 28 kleinere winkels die al verdwenen zijn.
Wij hebben alle die grote als klanten en die zijn vaak geweldig irritant. Ze hebben eigen procedures en regels die altijd in hun voordeel zijn. Als er een probleem is dan moeten wij direct alles met hun klant regelen, zij hebben daar niets mee te maken. Ze verkiezen vaak om onze merken te importeren vanuit het buitenland om ons buiten spel te zetten maar als er dan iets mis is met het product dan moeten wij daarvoor opdraaien. Normaal zou dat niet kunnen maar er zijn een paar merken die dat goed vinden en ons daarvoor een aalmoes betalen. Andere doen alsof ze van niets weten.
1 van de grote spelers heeft vorig jaar zelfs bewust 100'den miljoenen verlies geleden gewoon om alles goedkoper dan alle andere te kunnen aanbieden. Goed voor de klanten, slecht voor alle andere...
We zullen wel zien hoe dat afloopt...
No comments:
Post a Comment